Grupa starsza – SÓWKI

Zapraszamy do korzystania z materiałów edukacyjnych na każdy dzień! Propozycje zajęć można wykorzystać w całości lub częściowo jako inspirację do nauki w domu.  Miłej zabawy!

26.03.2020 czwartek

Wiosenne przebudzenia – Pierwsze kwiaty wiosny

Cele główne:

  • zachęcanie do obserwowania zmian zachodzących w przyrodzie wiosną, wiązanie ich z aktualną porą roku,
  • wzbogacanie wiedzy na temat pierwszych wiosennych kwiatów,
  • rozwijanie umiejętności uważnego słuchania ze zrozumieniem
  • rozwijanie sprawności ruchowej,
  • poznawanie właściwości ziemi.

Przebieg:

  1. Poznawanie właściwości ziemi.

Ziemia do kwiatów doniczkowych (np. ziemia do roślin zielonych, ziemia do kaktusów, ziemia do storczyków), zdjęcia draceny, gardenii, paproci, kaktusa, storczyka, goździka, lawendy, średnioziarnisty lub gruboziarnisty piasek, plastikowe łyżki jednorazowe, nieduże plastikowe pojemniki – po cztery na każdy stół, plastikowy kubeczek – do odmierzania wody, konewka z wodą, małe doniczki do kwiatów (z podstawkami), plastikowe tacki, lupy, szkła powiększające, różnego rodzaju sitka, słoiki (przezroczyste) – najlepiej takie, aby swobodnie na nich opierały się sitka. Ustawiamy tacki z różnymi rodzajami ziemi (np.: ziemia do roślin zielonych, ziemia do kaktusów, ziemia do storczyków) oraz piasek. Pokazujemy dzieciom zdjęcia kwiatów, które na nich rosną (np. dracena najlepiej rośnie w ziemi do roślin zielonych, kaktus w ziemi do kaktusów, storczyk w ziemi do storczyków). Proponuje poznanie właściwości poszczególnych rodzajów ziemi oraz piasku. Dzieci: − wykorzystując lupy i szkła powiększające, badają i opisują kolor ziemi i piasku oraz ich skład (porównują drobinki, rozpoznają małe elementy (np.: małe granulki, korę, łupiny, węgiel drzewny), − dotykają ziemi i piasku (przesiewają przez palce), opisują i porównują wrażenia, − rozpoznają za pomocą dotyku (przy zamkniętych oczach), którego rodzaju ziemi lub piasku dotknęły, − określają i porównują zapach ziemi i piasku, − przesypują łyżką ziemię i piasek do plastikowych, niedużych pojemników (koniecznie takiej samej wielkości); liczą, ile łyżek wsypały do poszczególnych pojemników; badają, co ma najmniejszą objętość: ziemia czy piasek (6-latek), − układają ziemię i piasek na różnego rodzaju sitkach, które wcześniej umieszczają na przezroczystym naczyniu (np. słoiku) – badają przepuszczalność wody, − określają i porównują zapach mokrej ziemi i mokrego piasku, − wsypują suchą ziemię i suchy piasek do małych doniczek z podstawkami; sprawdzają, czy po podlaniu woda przesiąkła i znalazła się na podstawce – jeśli nie, dodają do ziemi niewielką ilość średniego lub grubego piasku i powtarzają, a po określonym przez N. czasie sprawdzają, która ziemia (lub piasek) zatrzymała najdłużej wodę (czyli będzie wilgotna). Po zakończeniu prac badawczych N. zwraca uwagę na to, aby dzieci bardzo dokładnie umyły ręce. Każdy kwiat doniczkowy ma swoje wymagania co do ziemi. Ziemia do roślin zielonych to mieszanina torfu i keramzytu – ciemnoszarych lub brązowych glinianych kuleczek. Torf sprawia, że ziemia jest lekka i ma zdolność do magazynowania wody, a keramzyt spulchnia ziemię. Do kaktusów najbardziej nadaje się ziemia, która zawiera duże ilości średniego lub grubego piasku. Przypomina wtedy środowisko pustynne i przepuszcza dobrze wodę. Storczyki natomiast najlepiej czują się w ziemi zawierającej np. łupiny orzecha kokosowego, korę sosnową, węgiel drzewny i keramzyt, czyli gliniane kuleczki.

  1. Zabawy na świeżym powietrzu
  • Zabawa ruchowa Piłka w górę.
  • Spacer w okolicy domu. Poznanie charakterystycznych cech krajobrazu występującego wczesną wiosną. Dzieci obserwują krajobraz, jaki jest wczesną wiosną, i mówią, co świadczy o przyjściu wiosny.
  1. Wykonanie dowolnej kolorowanki przedstawiającej Tulipany.