Grupa młodsza – MOTYLKI

30.03.2020 r.

Wiosenne przebudzenie – Co słychać w gnieździe ptaków ?

Cele :

– budzenie zainteresowania przyrodą,

– rozwijanie sprawności manualnej,

 

  • Przebieg zajęć :

Rozmowa na temat: Co się kryje w gnieździe ptaka? Książki przyrodnicze i encyklopedie dla dzieci o ptakach, plansze. Oglądanie wraz z dziećmi zdjęcia ptaków i czyta informacje o ich życiu, budowaniu gniazd, składaniu jaj i wykluwaniu się piskląt.

 

  • Zabawa dotykowa – Pudełka sensoryczne.

Pudełka po chusteczkach higienicznych, wypełnione różnymi materiałami, np.: watą, gałązkami, sianem, piórkami, piaskiem, kamykami, nasionami, ziarnami, masą solną lub ciastoliną, torebki ze struną do zamykania, wypełnione: pianką do golenia, wodą, kostkami lodu, kisielem. Dzieci wkładają ręce w otwór w pudełku (bez zaglądania) i badają zawartość pudełka, określają cechy materiału i zgadują, co to może być. Sprawdzają, co jest ukryte w środku pudełka. Zastanawiają się, czy ten materiał mógłby posłużyć ptakom do budowy gniazd.

 

  • Zabawa badawcza – Co znajdziemy w skorupce jaja?

Jaja: kurze, przepiórcze lub inne dostępne (umyte lub naświetlone), talerzyk. Dzieci siedzące w kole przekazują sobie jajo bardzo ostrożnie                  i podają związane z nim określenia, np.: małe, duże, twarde, białe, kremowe, nakrapiane, okrągłe, owalne, gładkie itp.  Uderzamy w skorupkę i wylewamy zawartość na talerzyk. Nazywamy części jaja: żółtko i białko. Dzieci oglądają skorupki jaja, sprawdzają, czy łatwo da się je pokruszyć, co znajduje się w skorupce od środka. Przekazują sobie jajo na talerzyku, dotykają go delikatnie, sprawdzają konsystencję. Po zajęciach dzieci myją ręce.

 

  • Ćwiczenie małej motoryki – lepienie bazi z plasteliny.

Plastelina, podkładki. Dzieci lepią  plasteliny wałeczki, które będą gałązkami. Następnie toczą małe, białe lub szare, kuleczki, które przylepiają do gałązek z plasteliny.

 

  • Ćwiczenia oddechowe. Wyścig piłeczek.

Piłeczki pingpongowe. Zwracamy uwagę na właściwy tor oddechowy: wciągamy powietrze nosem, a wypuszczamy ustami. Dzieci dobierają się w pary po tej samej stronie stolika i starają się tak dmuchać na piłeczkę, aby potoczyła się jak najdalej. Jeśli dobrze im to wychodzi, mogą usiąść naprzeciwko siebie, położyć piłeczkę na środku i dmuchać z dwóch przeciwnych stron, starając się przedmuchać piłeczkę na stronę przeciwnika.