Grupa młodsza – MOTYLKI

1.04.2020 r.

Wiosenne powroty – Powroty ptaków.

Cele ogólne :

  • wzbogacanie wiedzy o ptakach,
  • rozwijanie koncentracji uwagi,
  • rozwijanie sprawności rąk.

 

  1. Gromadzimy książki i albumy o ptakach.

Oglądamy z dziećmi zdjęcia ptaków, omawiamy wygląd, określamy wielkość,  budowę oraz czytamy zawarte w nich ciekawostki. Rozejrzyjmy się wokół domu może nadarzy się okazja obserwowania życia ptaków.

 

  1. Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej „Powrót bociana”. Książka z ilustracją (s. 56–57).

Olek pojechał na kilka dni do babci i dziadka. Pogoda była piękna, a w powietrzu czuło się zapach nadchodzącej wiosny. Nadchodził czas powrotu ptaków, które odleciały do ciepłych krajów.

– Widzisz, co jest na dachu stodoły u sąsiada? – zapytał dziadek.

– Jakieś gałęzie. Dlaczego są tak wysoko? – zapytał chłopiec.

– To jest gniazdo bociana.

– Dziadku, tam nikogo nie ma.

– Jego mieszkańcy na pewno są teraz na łące i szukają pożywienia.

– Szkoda, że nie mamy wysokiej drabiny. Ja bym tam wszedł – powiedział chłopiec. – Mogłyby się nas wystraszyć i opuścić gniazdo. Nie wolno przeszkadzać ptakom.

– Nie widać ani jednego bociana. Może zostały w Afryce?

– Z pewnością wróciły. Wkrótce z jajek wyklują się małe bocianiątka. A może nawet już się wykluły.

– I one też kiedyś odlecą?

– Tak, kiedy trochę podrosną i nabiorą sił.

– Ja bym tak nie umiał, chociaż już urosłem – stwierdził Olek.

– Ja też nie – odparł ze śmiechem dziadek. – Brakuje nam skrzydeł.

– I dziobów – dodał chłopiec.

Po drodze dziadek opowiadał Olkowi o ptakach, które odlatują przed nastaniem zimy, i wymienił czajki, jerzyki, słowiki, szpaki, skowronki, żurawie, jaskółki i bociany.

– Jerzyki? – zdziwił się chłopiec. – Przecież jeże nie latają!

– Jerzyki to gatunek ptaków. Tylko nazwa jest podobna, choć inaczej się ją zapisuje. Nagle nad ich głowami przeleciał bocian, a potem drugi. Wylądowały prosto w gnieździe.

– Miałeś rację, dziadku! – zachwycił się Olek. – Już są! Skąd wiedziałeś?

– Wczoraj słyszałem ich klekotanie: kle, kle, kle.

 – Kle, kle, kle! – powtórzył Olek. Po powrocie do domu babcia poczęstowała ich pyszną szarlotką, a kiedy usłyszała historię o bocianach, od razu znalazła kolorową książkę i przeczytała Olkowi wierszyk:

Kle, kle

Klekotaniem zbudził bociek

całe gniazdo swoich pociech.

Kle, kle dzwoni w ptasich główkach

niczym głośna ciężarówka!

– Znowu tatko tak klekoce,

że zarywa boćkom noce?

Czemu tatuś nasz kochany

taki dziś rozklekotany?

Bocian skrzydłem dziób zasłania,

sen miał nie do wytrzymania!

– Ach, obudźcie mnie już, błagam,

bo was chciała połknąć żaba!

 

  1. Rozmowa na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.

− Dokąd pojechał Olek?

− Gdzie miał swoje gniazdo bocian?

− W jaki sposób przychodzą na świat małe bociany?

− Po czym dziadek poznał, że przyleciały bociany?

− Jakie ptaki odlatują na zimę do ciepłych krajów i wiosną wracają do Polski?

 

  1. Prezentowanie zdjęć ptaków powracających do nas wiosną.

Zdjęcia: czajki, jerzyka, słowika, szpaka, skowronka, żurawia, jaskółki, bociana.  Pokazujemy dzieciom zdjęcia ptaków i podajemy ich nazwy. Dzieci uczą się rozpoznawać ptaki, wskazując wśród zdjęć tego ptaka, którego nazwę wymienimy.

 

  1. Zabawa ruchowa : Powroty ptaków.

Proponujemy dzieciom aby zamieniły się w słowiki, jaskółki lub bociany. Dzieci kucają, naśladując ptaki w gniazdach. Zapraszamy na środek jednego z ptaków  wystukując rytm. Dzieci naśladują lot określonego ptaka, a następnie siadają na wcześniejszych miejscach, wywołujemy kolejne ptaki.

 

 

* Jeżeli spodobał Wam się wierszyk o bocianie, który babcia przeczytała Olkowi, może spróbujecie nauczyć się go na pamięć ?…