Grupa młodsza – MOTYLKI
1.04.2020 r.
Wiosenne powroty – Powroty ptaków.
Cele ogólne :
- wzbogacanie wiedzy o ptakach,
- rozwijanie koncentracji uwagi,
- rozwijanie sprawności rąk.
- Gromadzimy książki i albumy o ptakach.
Oglądamy z dziećmi zdjęcia ptaków, omawiamy wygląd, określamy wielkość, budowę oraz czytamy zawarte w nich ciekawostki. Rozejrzyjmy się wokół domu może nadarzy się okazja obserwowania życia ptaków.
- Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej „Powrót bociana”. Książka z ilustracją (s. 56–57).
Olek pojechał na kilka dni do babci i dziadka. Pogoda była piękna, a w powietrzu czuło się zapach nadchodzącej wiosny. Nadchodził czas powrotu ptaków, które odleciały do ciepłych krajów.
– Widzisz, co jest na dachu stodoły u sąsiada? – zapytał dziadek.
– Jakieś gałęzie. Dlaczego są tak wysoko? – zapytał chłopiec.
– To jest gniazdo bociana.
– Dziadku, tam nikogo nie ma.
– Jego mieszkańcy na pewno są teraz na łące i szukają pożywienia.
– Szkoda, że nie mamy wysokiej drabiny. Ja bym tam wszedł – powiedział chłopiec. – Mogłyby się nas wystraszyć i opuścić gniazdo. Nie wolno przeszkadzać ptakom.
– Nie widać ani jednego bociana. Może zostały w Afryce?
– Z pewnością wróciły. Wkrótce z jajek wyklują się małe bocianiątka. A może nawet już się wykluły.
– I one też kiedyś odlecą?
– Tak, kiedy trochę podrosną i nabiorą sił.
– Ja bym tak nie umiał, chociaż już urosłem – stwierdził Olek.
– Ja też nie – odparł ze śmiechem dziadek. – Brakuje nam skrzydeł.
– I dziobów – dodał chłopiec.
Po drodze dziadek opowiadał Olkowi o ptakach, które odlatują przed nastaniem zimy, i wymienił czajki, jerzyki, słowiki, szpaki, skowronki, żurawie, jaskółki i bociany.
– Jerzyki? – zdziwił się chłopiec. – Przecież jeże nie latają!
– Jerzyki to gatunek ptaków. Tylko nazwa jest podobna, choć inaczej się ją zapisuje. Nagle nad ich głowami przeleciał bocian, a potem drugi. Wylądowały prosto w gnieździe.
– Miałeś rację, dziadku! – zachwycił się Olek. – Już są! Skąd wiedziałeś?
– Wczoraj słyszałem ich klekotanie: kle, kle, kle.
– Kle, kle, kle! – powtórzył Olek. Po powrocie do domu babcia poczęstowała ich pyszną szarlotką, a kiedy usłyszała historię o bocianach, od razu znalazła kolorową książkę i przeczytała Olkowi wierszyk:
Kle, kle
Klekotaniem zbudził bociek
całe gniazdo swoich pociech.
Kle, kle dzwoni w ptasich główkach
niczym głośna ciężarówka!
– Znowu tatko tak klekoce,
że zarywa boćkom noce?
Czemu tatuś nasz kochany
taki dziś rozklekotany?
Bocian skrzydłem dziób zasłania,
sen miał nie do wytrzymania!
– Ach, obudźcie mnie już, błagam,
bo was chciała połknąć żaba!
- Rozmowa na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.
− Dokąd pojechał Olek?
− Gdzie miał swoje gniazdo bocian?
− W jaki sposób przychodzą na świat małe bociany?
− Po czym dziadek poznał, że przyleciały bociany?
− Jakie ptaki odlatują na zimę do ciepłych krajów i wiosną wracają do Polski?
- Prezentowanie zdjęć ptaków powracających do nas wiosną.
Zdjęcia: czajki, jerzyka, słowika, szpaka, skowronka, żurawia, jaskółki, bociana. Pokazujemy dzieciom zdjęcia ptaków i podajemy ich nazwy. Dzieci uczą się rozpoznawać ptaki, wskazując wśród zdjęć tego ptaka, którego nazwę wymienimy.
- Zabawa ruchowa : Powroty ptaków.
Proponujemy dzieciom aby zamieniły się w słowiki, jaskółki lub bociany. Dzieci kucają, naśladując ptaki w gniazdach. Zapraszamy na środek jednego z ptaków wystukując rytm. Dzieci naśladują lot określonego ptaka, a następnie siadają na wcześniejszych miejscach, wywołujemy kolejne ptaki.
* Jeżeli spodobał Wam się wierszyk o bocianie, który babcia przeczytała Olkowi, może spróbujecie nauczyć się go na pamięć ?…