Grupa młodsza – MOTYLKI
7.04.2020 r.
Wielkanoc – Koszyczek wielkanocny.
Cele :
– wzbogacanie wiadomości na temat Wielkanocy,
– rozwijanie umiejętności koncentracji uwagi.
- Rozwiązywanie zagadki B. Szelągowskiej „ Koszyczek”.
To w nim leżą na serwetce
jajka malowane,
a pośrodku, obok chlebka,
spoczywa baranek. (koszyk wielkanocny)
- Prezentowanie koszyczka wielkanocnego i wyjaśnianie jego symboliki.
Chleb symbolizuje ciało Chrystusa. Wkładamy go do koszyczka, aby zapewnić sobie dobrobyt i pomyślność. Jajka są symbolem nowego, rodzącego się życia. Wędlina jest symbolem dostatku, bogactwa i dobrobytu. Sól i pieprz symbolizują oczyszczenie, prostotę i prawdę. Baranek jest symbolem Chrystusa – Baranka Bożego, który zwyciężył śmierć. Wkładana do koszyczka figurka baranka jest zazwyczaj wykonana z cukru, czekolady lub chleba. Chrzan jest oznaką ludzkiej siły, którą chcemy mieć przez cały rok.
- Słuchanie wiersza A. Widzowskiej „Wielkanoc”.
Książka z ilustracjami (s. 58–59)
– Kurko, proszę, znieś jajeczka,
śnieżnobiałe lub brązowe,
ja z nich zrobię na Wielkanoc
cud-pisanki kolorowe.
Do koszyczka je powkładam,
z chlebkiem, babką lukrowaną,
potem pójdę je poświęcić
z bratem, siostrą, tatą, mamą.
Przy śniadaniu wielkanocnym
podzielimy się święconką
i buziaka dam mamusi,
zajączkowi i kurczątkom.
„Śmigus-dyngus!” – ktoś zawoła,
wiczenia tatę wodą popryskamy,
mama będzie zmokłą kurką,
bo to poniedziałek lany!
- Rozmowa na podstawie wiersza.
− Z czego robi się pisanki?
− Co wkładamy do koszyczka wielkanocnego?
− Co robimy w lany poniedziałek?
− Co wam się kojarzy ze świętami wielkanocnymi?
- Ćwiczenia : Karta pracy, cz. 2, nr 28.
Dzieci:
− rysują koszyk po śladzie,
− kolorują koszyk i jajka,
− naklejają naklejki,
− nazywają kolory pisanek.