Grupa młodsza – MOTYLKI

7.04.2020 r.

Wielkanoc – Koszyczek wielkanocny.

 

Cele :

– wzbogacanie wiadomości na temat Wielkanocy,

– rozwijanie umiejętności koncentracji uwagi.

 

  1. Rozwiązywanie zagadki B. Szelągowskiej „ Koszyczek”.

To w nim leżą na serwetce

jajka malowane,

a pośrodku, obok chlebka, 

spoczywa baranek. (koszyk wielkanocny)

  1. Prezentowanie koszyczka wielkanocnego i wyjaśnianie jego symboliki.

Chleb symbolizuje ciało Chrystusa. Wkładamy go do koszyczka, aby zapewnić sobie dobrobyt i pomyślność. Jajka są symbolem nowego, rodzącego się życia. Wędlina jest symbolem dostatku, bogactwa i dobrobytu. Sól i pieprz symbolizują oczyszczenie, prostotę i prawdę. Baranek jest symbolem Chrystusa – Baranka Bożego, który zwyciężył śmierć. Wkładana do koszyczka figurka baranka jest zazwyczaj wykonana z cukru, czekolady lub chleba. Chrzan jest oznaką ludzkiej siły, którą chcemy mieć przez cały rok.

 

  1. Słuchanie wiersza A. Widzowskiej „Wielkanoc”.

Książka z ilustracjami (s. 58–59)

– Kurko, proszę, znieś jajeczka,

śnieżnobiałe lub brązowe,

ja z nich zrobię na Wielkanoc

cud-pisanki kolorowe.

 

Do koszyczka je powkładam,

z chlebkiem, babką lukrowaną,

potem pójdę je poświęcić

z bratem, siostrą, tatą, mamą.

 

Przy śniadaniu wielkanocnym

 podzielimy się święconką

i buziaka dam mamusi,

zajączkowi i kurczątkom.

 

„Śmigus-dyngus!” – ktoś zawoła,

wiczenia tatę wodą popryskamy,

 mama będzie zmokłą kurką,

 bo to poniedziałek lany!

 

  1. Rozmowa na podstawie wiersza.

− Z czego robi się pisanki?

− Co wkładamy do koszyczka wielkanocnego?

− Co robimy w lany poniedziałek?

− Co wam się kojarzy ze świętami wielkanocnymi?

 

  1. Ćwiczenia : Karta pracy, cz. 2, nr 28.

Dzieci:

− rysują koszyk po śladzie,

− kolorują koszyk i jajka,

− naklejają naklejki,

− nazywają kolory pisanek.