20.04.2020 poniedziałek
Dbamy o przyrodę – Potęga wody
Cele:
- kształtowanie świadomości ekologicznej,
- wzbogacanie wiadomości o wodzie , jej znaczeniu, rodzajach zbiorników wodnych
- zapoznanie dzieci z obiegiem wody w przyrodzie.
- Gdzie znajduje się woda ?
– obejrzyj mapy, spójrz na globus, pooglądaj swoje książeczki,
– odszukaj na globusie lądy i zbiorniki wodne, w tym duże akweny, takie jak oceany,
– zastanów się, czego jest więcej: lądów czy wody?
– gdzie jeszcze znajduje się woda, wymień miejsca gdzie wody jest dużo,
– obejrzyj film , zobaczysz jak woda krąży w przyrodzie.
https://www.youtube.com/watch?v=4Pcvil1sVJ8
– zadanie dodatkowe : jeśli masz dostęp do drukarki poproś o wydrukowanie i pokoloruj oceany na kolor niebieski
- Ludzie potrzebują wody
- Rozmowa na temat znaczenia wody w przyrodzie.
-komu i czemu jest potrzebna woda?
-co się dzieje w przyrodzie, gdy wody jest za dużo lub za mało?
-czy ludzie rośliny i zwierzęta mogą żyć bez wody?
- Informacje dla dzieci
-Woda to związek chemiczny, który może występować w stanie ciekłym, gazowym (para wodna) i stałym (lód). Woda jest niezbędnym składnikiem pokarmowym dla wszystkich organizmów na Ziemi. Bez wody człowiek przeżyje znacznie krócej niż bez jedzenia. Dla roślin i zwierząt niebezpieczne są okresy długotrwałych opadów i powodzi, a także suszy, które często zdarzają się wiosną i latem.Woda może być słona lub słodka. Słoną wodę zawierają oceany, w których jest zgromadzona większa część wody występującej na Ziemi. Słodkiej wody dostarczają nam głównie rzeki i jeziora. W wielu przypadkach słodka woda musi być najpierw uzdatniona, aby mogła być wykorzystana do bezpo-
średniego użytku przez człowieka, np. do picia i do mycia się.
-60% masy ludzkiego ciała stanowi woda. Oznacza to, iż w organizmie dziecka ważącej przykładowo 20 kg znajduje się jej aż 12 litrów .
- Ulubiony napój
Ilustracja Karta pracy, cz. 4, nr 70
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/oia-b-kp-cz4.pdf
– jakie napoje lubicie pić ?
– dlaczego czysta woda jest najzdrowsza ?
– dzieci swobodnie wypowiadają się na temat obrazka
– co lubią pić Olek, Ada i ich rodzice/
- Ćwiczenia
5 latki – Karta pracy, cz. 4, nr 70
4, 5 latki – Narysuj samodzielnie dużą uśmiechniętą kropelkę wody, może taką:
- Odgłosy wody.
Rozpoznawanie dźwięków wydawanych przez wodę. Dzieci wsłuchują się w odgłosy, próbują je rozpoznać i nazwać.
-wodospad
https://www.youtube.com/watch?v=3OlnrtcvkSE
-rzeka
https://www.youtube.com/watch?v=d4G0kqw4uuE
-kapiący kran
https://www.youtube.com/watch?v=tusfBTM3fFU
– deszcz
https://www.youtube.com/watch?v=EFm-4TqDVGw
– prysznic
https://www.youtube.com/watch?v=4NSD__dmZp4