21.04.2020 wtorek

 

Dbamy o przyrodę –  Czysta woda

 

Cele:

  • kształtowanie świadomości ekologicznej,
  • wzbogacanie wiadomości o wodzie , jej znaczeniu,

 

  1. Czysta woda zdrowia doda
  • rozmowa inspirowana wierszem J. Papuzińskiej „Chora rzeka”,

 

Śniła się kotkowi rzeka,

wielka rzeka pełna mleka…

Tutaj płynie biała rzeka.

Jak tu pusto!

Drzewo uschło…

Cicho tak –

ani ptak, ani ważka, ani komar, ani pąk,

ani gad, ani płaz, ani ślimak,

 

ani żadna wodna roślina,

ani leszcz, ani płoć, ani pstrąg,

nikt nie żyje tutaj,

bo rzeka jest zatruta.

Straszy napis: „ZAKAZ KĄPIELI”.

Mętny opar nad wodą się bieli.

Chora rzeka nie narzeka, tylko czeka…

 

– co się śniło kotkowi?

– jakiego koloru była rzeka?

– dlaczego rzeka była biała?

– co działo się z przyrodą przy białej rzece?

– dlaczego w takiej rzece nie wolno się kąpać?

– na co może czekać rzeka?

-czy wszyscy mają czystą wodę ?

 

-oglądanie zdjęć przedstawiających różnych miejsc na Ziemi.

 

https://pixabay.com/pl/photos/search/brak%20wody/

https://pixabay.com/pl/photos/search/brudna%20woda/

https://pixabay.com/pl/photos/search/zanieczyszczenie%20ziemi/

– dzieci oglądają zdjęcia i określają, co im się podoba, a co nie i dlaczego.

– czy każdą wodę można pić?

– co może świadczyć o tym, że woda jest czysta lub brudna?

– jak czujemy sięgdy chce nam się bardzo pić a nie mamy wody,napojów ?

 

  1. Eksperymenty z wodą – poznawanie wiadomości na temat zanieczyszczeń zawartych

w wodzie i ich wpływu na środowisko.

 

– pomoce:  słoik z wodą z kałuży, miska, czysta woda, olej, piórko, szklane naczynie, słoik, gaza, woda zanieczyszczona kamykami, patyczkami, trawą i piaskiem,

 

  • Badanie wody z kałuży (jeśli ją gdzieś znajdziesz, bo jest u nas susza i kłopoty z wodą)

 

– oglądaj wodę, obserwują, opowiedz co w niej pływa,

– skąd się bierze woda w kałuży?

– dlaczego woda w kałuży jest zanieczyszczona?

 

  • Informacja dla dzieci

Padający deszcz łączy się z zanieczyszczeniami z powietrza (np. z dymem wydobywającym się

z kominów) i opada na ziemię. Powstaje tzw.  kwaśny deszcz, który ma negatywny wpływ na środowisko. Kwasy tworzą się w wyniku reakcji wody z utrzymującymi się w powietrzu zanieczyszczeniami i gazami, powstałymi m.in. w wyniku spalania paliw, produkcji przemysłowej czy wybuchów wulkanicznych.

 

  • Badanie wody zanieczyszczonej olejem.

– wlej do miski czystą wodę, a następnie trochę oleju,

– obserwuj, co się dzieje na powierzchni wody,

– zanurz w misce pióro lub rulonik z chusteczki higienicznej,

– co znalazło się   na piórze ?

 

  • Informacja dla dzieci

Olej pływa na powierzchni, ponieważ jest lżejszy od wody. Pióro po wyjęciu z wody zmieszanej z olejem jest posklejane.Oceany i rzeki, na których powierzchni pływają zanieczyszczenia oleiste, takie jak np. ropa naftowa, są niebezpieczne dla zwierząt, zwłaszcza ptaków. Ich pióra sklejają się i robią się cięższe, co uniemożliwia latanie i ptaki giną.

 

  • Oczyszczanie wody.

 

– weź słoik bez wieczka, z umocowaną na jego wierzchu gazą (filtrem), oraz szklane

  naczynie z wodą zanieczyszczoną kamykami, patyczkami, trawą i piaskiem.

– przelej zanieczyszczoną wodę do słoika,

– obserwuj jak zanieczyszczenia zatrzymują się na gazie.

– co to takiego ściek ?

 

  1. W jaki sposób chronić wodę?

 

  • w oczyszczalni ścieków

https://www.youtube.com/watch?v=plQ8rCApNIQ&t=353s

 

– jak my możemy chronić wodę ?

– co znaczy oszczędzać wodę ,

– co możemy robić, aby nie zabrakło wody, podaj przykłady.