Grupa młodsza – MOTYLKI
23.04.2020 r.
Dbamy o przyrodę – Wypoczynek w lesie i nad wodą.
Cele :
- kształtowanie właściwej postawy wobec przyrody,
- rozwijanie umiejętności wokalnych.
- Wprowadzenie do tematu zajęć.
Przygotujmy dwa słoiki: w jednym jest czysta woda, a w drugim brudna (można celowo ją zabrudzić, np. ziemią). Dzieci oglądają oba słoiki. Zastanawiają się, gdzie jest czysta woda, a gdzie brudna. Na koniec zadajemy pytanie: Z którego słoika napilibyście się wody? Dlaczego? Możemy porozmawiać też o tym w jaki sposób do naszego kranu trafia czysta woda.
- Osłuchanie ze słowami i melodią piosenki Piosenka ekologiczna (sł. i muz. J. Kucharczyk).
https://www.youtube.com/watch?v=klBjyH7hyIg
- Dymią kominy wielkich fabryk, płynie brudna woda do rzek.
Chcemy oddychać powietrzem czystym, czystą wodę mieć.
Ref.: Czysta woda zdrowia doda – to każde dziecko wie.
Czysta woda zdrowia doda – tobie, tobie i mnie.
Smog już pokrywa niebo całe szarym dymem i szarą mgłą.
W rzekach jest coraz mniej rybek. Kto to widział, kto?
Ref.: Czysta woda…
- Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.
− Co robią kominy wielkich fabryk?
− Jak myślicie – dlaczego do rzek płynie brudna woda?
− Co to jest smog?
− Dlaczego w rzece jest coraz mniej rybek?
− Dlaczego tak ważne jest, żeby woda wokół nas była czysta?
- Nauka refrenu piosenki Piosenka ekologiczna połączona z ilustracją ruchową. Podczas śpiewania refrenu i słów: to każde dziecko wie – dzieci rozkładają ręce, podczas słów: tobie, tobie i mnie – wskazują palcem na swoich kolegów i swoje koleżanki, a także na siebie.
- Ćwiczenia oddechowe z wykorzystaniem wody.
Potrzebna będzie : słomka, miseczka z wodą.
Dzieci próbują zrobić fale na wodzie (dmuchają delikatnie na powierzchnię wody) lub puszczają bąbelki (zanurzają słomki i dmuchają w nie).
- Zabawa muzyczno-ruchowa Rybki.
Nagranie piosenki Piosenka ekologiczna, odtwarzacz CD. Dzieci słuchają zwrotek piosenki, robią smutne miny, nie ruszają się, a podczas refrenu naśladują wesołe pluskanie się rybek w wodzie (naśladują ruchy rybek).
- Ćwiczenia – 4- latki.
Karta pracy, cz. 2, nr 34 i 35.
Dzieci: − słuchają wiersza A. Widzowskiej Strażnicy przyrody,
− odpowiadają na pytania dotyczące wiersza,
− wskazują właściwe oraz niewłaściwe zachowania w lesie.