Grupa młodsza – MOTYLKI

28.04.2020 r.

Dbamy o przyrodę.

 

Cele :

– poznawanie prawidłowej artykulacji głoski „ś”,

– rozwijanie inwencji twórczej,

– rozwijanie zamiłowania do przyrody.

 

  1. Zabawa logopedyczna usprawniająca narządy mowy – język, wargi, żuchwę ( potrzebne będzie lusterko ).

 

Rzeka – dzieci naśladują łódkę płynącą po rzece od brzegu do brzegu – poruszają językiem pomiędzy otwartymi kącikami ust. Następnie naśladują odgłos rzeki: plum, plum, plum.

  • Rybki – dzieci naśladują rybki, które wyskakują z wody – unoszą czubek języka w stronę nosa, a po chwili opierają go o górne zęby, kilkakrotnie powtarzają ten ruch.
  • Pszczółki – dzieci naśladują ruchy latających pszczół – opierają język o wewnętrzną stronę górnych zębów, a następnie język opada do wewnętrznej strony dolnych zębów.
  • Miód – dzieci naśladują misia, który zjadł baryłkę miodu i oblizuje się po jego zjedzeniu – prowadzą język ruchem okrężnym po górnej i po dolnej wardze.
  • Czyste powietrze – dzieci wdychają świeże powietrze – wciągają powietrze nosem i wypuszczają ustami.
  • Wąż – wśród trawy sunie wąż, dzieci naśladują odgłos syczenia węża na głosce sssssss – opierają język o dolne zęby, rozciągają wargi szeroko – jak do uśmiechu. Kontrolują w lusterku, czy język nie wychodzi przed zęby.

 

  1. Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza B. Szelągowskiej ”Dbamy o przyrodę”.

Przeczytajmy dziecku wiersz i zapytajmy: W jaki sposób możemy dbać o przyrodę? Powtórnie czytamy, a dziecko wraz z nami fragment tekstu: Sia, sio, siu, sia, sio, si – jakie śliczne mamy dni!

W parku kwitną na rabatkach kwiatki kolorowe.

Pod drzewami, wzdłuż alejek, stoją kosze nowe.

Sia, sio, siu, sia, sio, si – jakie śliczne mamy dni!

 

Dzięcioł puka w stare drzewo, obserwując dzieci,

jak do kosza wyrzucają po pikniku śmieci.

Sia, sio, siu, sia, sio, si – jakie śliczne mamy dni!

 

Jeżyk z liści się wygrzebał, pyszczek swój zadziera.

Teraz patrzy, jak rodzina jedzie na rowerach.

Sia, sio, siu, sia, sio, si – jakie śliczne mamy dni!

 

A w ogrodzie, obok parku, słowik cudnie śpiewa.

To z radości – wzdłuż alei ktoś posadził drzewa.

 Sia, sio, siu, sia, sio, si – jakie śliczne mamy dni!

 

Nawet słonko, choć wysoko, jakoś mocniej świeci.

Lubi patrzeć się, jak dbają o przyrodę dzieci!

Sia, sio, siu, sia, sio, si – jakie śliczne mamy dni!

 

  1. Zabawa ruchowa inspirowana treścią wiersza.

Jeszcze raz recytuje wiersz, a dzieci ilustrują ruchem każdą zwrotkę, według własnych pomysłów.

 

  1. Ćwiczenia oddechowe Kolorowe kwiatki.

Kwiaty (żywe lub wycięte z papieru). Rozdajemy dzieciom kwiaty ich zadanie polega na sprawdzeniu, czy kwiat pachnie czy nie. Dzieci wciągają powietrze nosem i wypuszczają ustami, powtarzają to zadanie kilka razy i wymieniają się kwiatami.  

 

  1. Zabawa ruchowo-naśladowcza Drzewa owocowe.

Dzieci naśladują ruchem kolejne etapy sadzenia i wzrostu drzewa owocowego. Najpierw naśladują kopanie dołu łopatą, sadzenie sadzonki drzewa owocowego, podlewanie. Potem drzewo rośnie – powoli wstają z przysiadu podpartego                        i wyciągają ręce w górę. Gdy na drzewie są już dojrzałe owoce, należy je zebrać do skrzynek – dzieci naśladują wspinanie się na drzewo, zrywanie owoców i zbieranie ich do skrzynek.