Grupa młodsza – MOTYLKI
28.04.2020 r.
Dbamy o przyrodę.
Cele :
– poznawanie prawidłowej artykulacji głoski „ś”,
– rozwijanie inwencji twórczej,
– rozwijanie zamiłowania do przyrody.
- Zabawa logopedyczna usprawniająca narządy mowy – język, wargi, żuchwę ( potrzebne będzie lusterko ).
Rzeka – dzieci naśladują łódkę płynącą po rzece od brzegu do brzegu – poruszają językiem pomiędzy otwartymi kącikami ust. Następnie naśladują odgłos rzeki: plum, plum, plum.
- Rybki – dzieci naśladują rybki, które wyskakują z wody – unoszą czubek języka w stronę nosa, a po chwili opierają go o górne zęby, kilkakrotnie powtarzają ten ruch.
- Pszczółki – dzieci naśladują ruchy latających pszczół – opierają język o wewnętrzną stronę górnych zębów, a następnie język opada do wewnętrznej strony dolnych zębów.
- Miód – dzieci naśladują misia, który zjadł baryłkę miodu i oblizuje się po jego zjedzeniu – prowadzą język ruchem okrężnym po górnej i po dolnej wardze.
- Czyste powietrze – dzieci wdychają świeże powietrze – wciągają powietrze nosem i wypuszczają ustami.
- Wąż – wśród trawy sunie wąż, dzieci naśladują odgłos syczenia węża na głosce sssssss – opierają język o dolne zęby, rozciągają wargi szeroko – jak do uśmiechu. Kontrolują w lusterku, czy język nie wychodzi przed zęby.
- Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza B. Szelągowskiej ”Dbamy o przyrodę”.
Przeczytajmy dziecku wiersz i zapytajmy: W jaki sposób możemy dbać o przyrodę? Powtórnie czytamy, a dziecko wraz z nami fragment tekstu: Sia, sio, siu, sia, sio, si – jakie śliczne mamy dni!
W parku kwitną na rabatkach kwiatki kolorowe.
Pod drzewami, wzdłuż alejek, stoją kosze nowe.
Sia, sio, siu, sia, sio, si – jakie śliczne mamy dni!
Dzięcioł puka w stare drzewo, obserwując dzieci,
jak do kosza wyrzucają po pikniku śmieci.
Sia, sio, siu, sia, sio, si – jakie śliczne mamy dni!
Jeżyk z liści się wygrzebał, pyszczek swój zadziera.
Teraz patrzy, jak rodzina jedzie na rowerach.
Sia, sio, siu, sia, sio, si – jakie śliczne mamy dni!
A w ogrodzie, obok parku, słowik cudnie śpiewa.
To z radości – wzdłuż alei ktoś posadził drzewa.
Sia, sio, siu, sia, sio, si – jakie śliczne mamy dni!
Nawet słonko, choć wysoko, jakoś mocniej świeci.
Lubi patrzeć się, jak dbają o przyrodę dzieci!
Sia, sio, siu, sia, sio, si – jakie śliczne mamy dni!
- Zabawa ruchowa inspirowana treścią wiersza.
Jeszcze raz recytuje wiersz, a dzieci ilustrują ruchem każdą zwrotkę, według własnych pomysłów.
- Ćwiczenia oddechowe Kolorowe kwiatki.
Kwiaty (żywe lub wycięte z papieru). Rozdajemy dzieciom kwiaty ich zadanie polega na sprawdzeniu, czy kwiat pachnie czy nie. Dzieci wciągają powietrze nosem i wypuszczają ustami, powtarzają to zadanie kilka razy i wymieniają się kwiatami.
- Zabawa ruchowo-naśladowcza Drzewa owocowe.
Dzieci naśladują ruchem kolejne etapy sadzenia i wzrostu drzewa owocowego. Najpierw naśladują kopanie dołu łopatą, sadzenie sadzonki drzewa owocowego, podlewanie. Potem drzewo rośnie – powoli wstają z przysiadu podpartego i wyciągają ręce w górę. Gdy na drzewie są już dojrzałe owoce, należy je zebrać do skrzynek – dzieci naśladują wspinanie się na drzewo, zrywanie owoców i zbieranie ich do skrzynek.