29.04.2020 środa

 

Moja miejscowość, mój region – Z wizytą w skansenie

 

Cele:

  • rozwijanie zainteresowań miejscem zamieszkania, kulturą regionu
  • rozwijanie mowy,
  • porównywanie ciężaru przedmiotów,
  • rozwijanie ekspresji ruchowej

 

 

  1. Jak dawniej wyglądała wieś – z wizytą w skansenie w Wygiełzowie

 

  • obejrzyj filmy , poproś o wyjaśnienie słowa skansen(a może pamiętasz naszą wycieczkę)

https://www.youtube.com/watch?v=zp_AasZQd7A

https://www.youtube.com/watch?v=mvo-qOW7vvg

 

 

  • odpowiedz na pytania:

– jak wyglądają domy w skansenie?

– czym się różnią od obecnych?

– czy domyślasz się z jakich materiałów były głównie budowane?

– jakie sprzęty widziałeś na filmie ?

 

  1. Strój krakowski
  • opisz strój krakowski

https://folklorysta.pl/stroj-krakowski/

https://polalech.pl/krakowski-opis.htm

 

  1. Krakowskie śpiewanie
  • baw się, śpiewaj i tańcz !

https://www.youtube.com/watch?v=9Ow4MY0TK98

https://www.youtube.com/watch?v=HKiHrGivkqY

 

 

  1. Zabawy pantomimiczne
  • zagadki pantomimiczne – „Kto wykonuje takie czynności?”

 

– dziecko inscenizuje daną czynność, rodzic odgaduje

  o jaki zawód chodzi, np.: kopanie – ogrodnik, zamiatanie – dozorca, trzymanie kie-

  rownicy – taksówkarz (kierowca) – po odgadnięciu zamieniamy się rolami.

 

 

 

  1. Ważymy przedmioty
  • część badawcza – „Co jest cięższe”?

 

Ważenie za pomocą samodzielnie skonstruowanej wagi lub zabawkowej wagi szalkowej. Patyk, dwie przezroczyste torebki, sznurek, pluszowa maskotka, gumowa zabawka ,klocki, kartka z obrazkami przedstawiającymi zabawkę pluszową i zabawkę gumową, mazak.

 

Rodzic konstruuje wagę za pomocą patyka, dwóch przezroczystych torebek oraz sznurka. Torebki zawiesza na końcach patyka, na jego środku mocuje uchwyt. Do jednej torebki wkłada np. pluszową maskotkę, a do drugiej – po jednym klocku. Dokłada klocki dotąd, aż ramiona wagi się wyrównają. Na kartce, przy obrazku przedstawiającym pluszową zabawkę, dziecko rysuje odpowiednią liczbę kresek oznaczającą liczbę klocków użytych do zważenia. Podobnie waży gumową zabawkę.

Na koniec dziecko  przelicza  ile kresek postawionych  jest przy poszczególnych obrazkach . Dziecko liczą kreski i  dochodzi do wniosku, że cięższy przedmiot to ten, do

którego zważenia użyto większej liczby klocków.

 

  1. Zadania

 

5 latki

Karty pracy nr 5, str. 5

Karty pracy nr 5, str. 8,9

 

4 latki

Karty pracy nr 2, str. 44