Grupa młodsza – MOTYLKI

4.05.2020 r.

Moja ojczyzna. Biało-czerwona flaga.

 

Cele :

– zapoznanie z symbolami narodowymi : flaga i godłem,

– rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,

– rozwijanie drobnej motoryki.

 

  1. Słuchanie opowiadania E. Stadmüller Biało-czerwone.

Książka z ilustracjami (s. 66–67). Czytamy opowiadanie, prezentując ilustracje do niego.

Z okazji Dnia Flagi Rzeczypospolitej Polskiej grupa średniaków przygotowała inscenizację legendy ,,O Lechu, Czechu i Rusie”. Kuba grał Czecha, Bartek – Rusa , a Olek – Lecha. Prawdę mówiąc, była to jego pierwsza tak poważna rola, więc bardzo się przejmował i wciąż powtarzał: 

– Chodźmy ku północy, serce mi mówi, że tam znajdziemy nasz nowy dom. Jego wierny lud – czyli Oskar z Karolem i Kubą oraz Basia, Malwinka, Wiktoria i Ania – ufnie podążał za nim. Nagle wszyscy zatrzymali się, bo oto ich oczom ukazał się wspaniały widok. Wyświetlał się on na ścianie, a przedstawiał leśną polanę                          o zachodzie słońca. Na środku tej polany rósł potężny dąb, a w jego konarach widać było gniazdo orła. Piękny biały ptak siedział w nim z rozłożonymi skrzydłami, zupełnie jakby chciał ochronić swe pisklęta przed niebezpieczeństwem.

– Oto nasz znak! – wołał Olek. – I nasze barwy!

W tym momencie na ścianie pojawił się kolejny obraz przedstawiający polską biało-czerwoną flagę i godło narodowe – białego orła w złotej koronie na czerwonym tle. Przedstawienie obejrzały wszystkie dzieci z przedszkola. Ada też. Po obiedzie grupa Olka robiła chorągiewki. Zadanie polegało na przyklejeniu biało-czerwonej karteczki do cienkiego patyczka. Z początku szło to opornie, ale już przy trzeciej chorągiewce wszyscy nabierali wprawy.

– Kto chce, może sobie zabrać do domu kilka chorągiewek i patyczków – zachęcała pani.

– Będzie można 2 maja udekorować nimi okno albo balkon… Niech wszyscy widzą, że cieszymy się z tego, że jesteśmy Polakami. Olkowi nie trzeba było dwa razy tego powtarzać. Nie namyślając się zbyt długo, wpakował cały plik chorągiewek i garść patyczków do swojej tekturowej teczki i zabrał do domu. Do wieczora bawił się świetnie z Adą, grał z tatą w piłkę, pomagał mamie robić kisiel. Dopiero następnego dnia przypomniał sobie o chorągiewkach.

– Jutro święto flagi! – zawołał przerażony. – A ja zapomniałem o moich chorągiewkach. Pani powiedziała, że trzeba udekorować nimi dom. Sam przecież wybrałem te kolory… Ada poważnie kiwnęła główką.

– Był księciem Lechem – poświadczyła zgodnie z prawdą.

– I co teraz? – zapytał tato.

– Będę je sklejał – oświadczył mężnie książę Lech.

Niestety, szybko okazało się, że kleją mu się palce. Mama z tatą popatrzyli na niego i… zabrali się do roboty. Tym razem chorągiewki powstawały w ekspresowym tempie. Zanim zapadł zmrok, okna i balkon były udekorowane, a szczęśliwy książę Lech chrapał w najlepsze. Może śnił mu się kołujący wysoko na niebie orzeł z biało-czerwoną chorągiewką w dziobie? Kto to wie? 

 

  1. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.

− Jak Olek świętował Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej?

− Jakie kolory ma flaga Polski?

− Jaki ptak jest symbolem narodowym Polski?

− Co sklejał Olek w domu z rodzicami?

− Co udekorowali rodzice chorągiewkami?

− Po co ludzie dekorują flagami swoje domy?

− Jak się nazywa kraj, w którym mieszkamy?

 

  1. Oglądanie filmu edukacyjnego Polak mały (ze strony Instytutu Pamięci Narodowej). Omawiamy z dziećmi symbole narodowe, ich nazwy i wygląd.

https://ipn.znadplanszy.pl/2015/04/08/polak-maly-za-darmo/

 

  1. Ćwiczenia.

Karty pracy, cz.2, nr 15 – 3- latki.

Karty pracy, cz.2, nr 40 – 4 – latki.

 

  1. Ćwiczenia małej motoryki – Polska w kolorach.

Kontur Polski namalowany lub wydrukowany na kartce, plastelina w kolorach białym i czerwonym.

Pokazujemy dziecku, w jaki sposób należy wykonać małe kuleczki z plasteliny. Dzieci odrywają kawałeczki plasteliny, lepią z nich kuleczki i wypełniają nimi kontur Polski: białym kolorem od góry, a czerwonym – od dołu.