11.05.2020 poniedziałek

 

Majowa łąka – Wycieczka na  łąkę

 

Cele:

  • poznawanie łąki wiosną za pomocą różnych zmysłów
  • rozpoznawanie kwiatów, ziół i zwierząt – mieszkańców łąki,
  • poznawanie ogólnej budowy kwiatu na przykładzie mniszka pospolitego.

 

 

1.Na łące w maju – wycieczka na łąkę, połączona z zabawami badawczymi.

  • Przygotowanie do wycieczki:

-przypomnienie zasad bezpieczeństwa.

– poproś dorosłą osobę o zabranie ( jeśli masz) lupy lub szkła powiększającego, aparatu

  fotograficzny, lornetki, ewentualnie zdjęcia roślin ( babki lancetowatej, rumianku i mniszka 

  pospolitego), koszyczek na rośliny.

 

Mniszek pospolity                                                     

 

 

Rumianek                                                            Babka lancetowata

 

  • Obserwowanie kwiatów na łące.

Rozpoznawanie i nazywanie znanych dzieciom gatunków (np.: stokrotka, koniczyna, szczaw)

Dzieci spacerują po łące. Obserwują  i zbierają rośliny które je zainteresują, aby zrobić z nich  zielnik. Wąchają je. Opisują swoje wrażenia. Rodzic może wykonać zdjęcia.

 

  • Poszukiwanie ziół na łące.

Dzieci szukają babki lancetowatej,  rumianku i mniszka pospolitego.

Zbierają okazy do zielnika.

 

 Ciekawostki na temat ziół dla dzieci

 

Babka lancetowata ma bardzo cenne liście. Można je zasuszyć lub stosować świeże, zaraz po zerwaniu. Liście ucina się przy ogonku, tuż nad ziemią. Można je przykładać na oparzenia, stłuczenia czy trudno gojące się rany. Najlepszym czasem na zbiory babki lancetowatej jest okres jej kwitnienia, czyli od maja do sierpnia.

 

Rumianek jest bardzo popularnym ziołem, często stosowanym w leczeniu dzieci, np.

wtedy, gdy boli gardło, bolą dziąsła lub gdy została podrażniona skóra. Koszyczki rumianku zbiera się od maja do sierpnia. Suszy się je rozłożone w cieniu. Można też pić herbatkę rumiankową, która pomaga przy bólach brzuszka.

 

Mniszek pospolity pomaga np. gdy boli nas brzuch lub gdy nie mamy apetytu. Młode liście zbiera się na wiosnę. Można z nich zrobić sałatkę lub dodawać do innych sałatek.

 

  • Obserwowanie życia zwierząt na łące.

Dzieci obserwują za pomocą lup lub szkieł powiększających zwierzęta, które żyją na łące (np.: żuka, mrówkę, biedronkę, motyla, pająka). Opisują ich wygląd i zauważone cechy, np.: sposób poruszania się, liczbę kropek na pancerzyku biedronki, kolory motyli. Zastanawiają się, które kwiaty są ulubieńcami owadów lub po co ptaki przylatują na łąkę. Odnajdują w albumie odpowiednie zdjęcie zwierzęcia i porównują je z naturalnym okazem.

 

  • Słuchanie odgłosów dochodzących z łąki.

 

Dzieci  zamykają oczy i słuchają odgłosów łąki. Rozpoznają i nazywają dźwięki.

Oddychają głęboko. Opisują swoje wrażenia węchowe.

 

  1. Przygotowanie roślin do zielnika ( może być ich kilka , max do 10)

 

  • Dzieci opisują swoje wrażenia z wycieczki na łąkę. Układają okazy przyrodnicze zgromadzone podczas wycieczki. Dzieci nazywają rośliny, te które znają .

Segregują je i przygotowują do suszenia, np. rumianek rozkładają na papierze i umieszczają w cieniu, można też włożyć rośliny pomiędzy kartki, przycisnąć książką.

 

  1. Poznawanie budowy kwiatu.

 

Omówienie budowy kwiatu na podstawie mniszka pospolitego.

Dzieci obserwują okiem lub przez lupy i szkła powiększające np. kwiat mniszka pospolitego. Wymieniają i wskazują poszczególne części rośliny. Sprawdzają, czy inne kwiaty mają taką samą budowę. Obserwują fazy rozwoju mniszka (kwiat -dmuchawiec)

 

 

  • 5 latki – Karta pracy, cz. 5, str. 29
  • 4 latki – Karta pracy, cz. 2, str. 45