Grupa młodsza – MOTYLKI
14.05.2020 r.
Łąka w maju. Mieszkańcy łąki.
Cele :
- wzbogacenie wiadomości na temat zwierząt żyjących na łące,
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
- rozwijanie sprawności manualnej.
- Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej Łąka. Książka (s. 68–69).
Czytając opowiadanie, prezentujemy ilustracje do niego.
Był piękny majowy dzień i przedszkolaki wybrały się na spacer. Chłopcy bardzo chcieli iść na boisko, żeby popatrzeć, jak trenują piłkarze, ale pani powiedziała, że na łące dzieje się o wiele więcej ciekawych rzeczy.
– Przecież łąka to tylko trawa, nic więcej tam nie ma – zmartwił się Tomek.
– Na pewno są ptaki. Dziadek mi o nich opowiadał – odezwał się Olek.
– Może nawet będzie jakieś gniazdko.
– A w gniazdku jajeczka – dodała Ada.
– Postaramy się policzyć na palcach wszystkich mieszkańców łąki. Dobrze? – zaproponowała pani. Dzieci chętnie się zgodziły i zaczęła się wspaniała zabawa.
– Konik polny! – zauważyła Kasia. – Ale wysoko skacze!
– A ja widzę biedronki – Małgosia położyła jedną z nich na rączce, a dzieci podeszły bliżej.
– Jaki kolor ma biedronka? – spytała pani.
– Czerwony.
– I ma czarne kropeczki.
– A ja widziałem kopter! – krzyknął mały Jaś.
– Co to jest kopter? – zdziwił się Olek.
– Może chodzi o helikopter? – zapytała z uśmiechem pani.
– Chyba wiem, co widziałeś. To z pewnością była ważka. Ważki mają dużą głowę, podłużny tułów i skrzydełka podobne do śmigła.
– O! Lecą następne! – zawołał Piotruś.
– Proszę pani, a tu są dziury! Wszyscy podeszli bliżej, żeby je zobaczyć. W ziemi znajdowały się głębokie tunele.
– Ciekawe, kto w nich mieszka. Jak myślicie?
– Pająk – powiedziała Zosia.
– A ja myślę, że smok.
Pani wyjaśniła przedszkolakom, że w takich norkach mieszkają myszki nornice i poprosiła dzieci, żeby nie wkładały tam patyków ani nie wrzucały kamieni.
– To jest domek myszki, więc nie wolno zakłócać jej spokoju – powiedziała.
Dzieci zauważyły też kilka kopców kreta, większych niż babki z piasku. Cała łąka tętniła życiem, aż zabrakło paluszków do liczenia pszczółek, trzmieli, kosmatych bąków, skowronków i motyli.
Dzieci zrozumiały, że w maju cała przyroda rozkwita, a na łąkach rosną stokrotki, chabry, maki i wiele innych pachnących kwiatków. Po powrocie do przedszkola dzieci nauczyły się nowego wierszyka.
Motylek
Usiadł w maju na kwiatku motylek.
Tupnął nóżką, a z kwiatka spadł pyłek.
Machnął łapką i z kwiatka spadł płatek.
Ach, nabroił ten motyl gagatek!
Teraz fruwa i leczy rabatki.
I udaje, że skrzydła to płatki.
Chciała zerwać kwiatuszek Agatka.
Teraz wącha motylka, nie kwiatka!
- Rozmowa na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.
− Dokąd dzieci wybrały się na spacer?
− Wymieńcie zwierzęta, które dzieci widziały na łące?
− Jakie zwierzątka kopią kopce na łące?
− Gdzie mieszkają myszy polne?
− O czym był wierszyk, którego nauczyły się dzieci?
* Nauczcie się na pamięć wierszyka o motylku.
- Ćwiczenia słuchowe Poznajemy mieszkańców łąki.
Obrazki przedstawiające mieszkańców łąki ( wykorzystajmy domowe książki, gazetki albo dziecięce naklejki ). Rozkładamy obrazki podajemy nazwy mieszkańców łąki (pszczoła, motyl, trzmiel, bąk, konik polny, biedronka, mysz, kret, skowronek), opisując dokładnie ich wygląd. Prosimy dziecko, aby pomyślało o jakimś zwierzęciu mieszkającym na łące i opowiedziało o nim, bez podawania jego nazwy. Rodzice odgadują, o jakie zwierzę chodzi.
Dzielimy nazwy mieszkańców łąki na sylaby, a dzieci po podaniu całej nazwy, wskazują je na odpowiednich obrazkach.
- Zapraszam was na spotkanie na łące ze Skrzatem Borówką, spróbujcie zapamiętać nazwy rosnących tam roślin.
https://www.youtube.com/watch?v=jpymFS3Ql_w
- Ćwiczenia – 4-latki. Karta pracy,cz.2, nr 44.