Grupa młodsza – MOTYLKI
15.05.2020 r.
Łąka w maju. Spotkanie z tęczą.
Cele :
– poznanie zjawiska tęczy i jej kolorów,
– rozwijanie spostrzegawczości,
– rozwijanie zdolności plastycznych.
- Zgadnijcie co to takiego ?
Lśni na niebie
w dni deszczowe,
gdy słońce zaświeci.
Kolorowa, w łuk wygięta.
Wiedzą o tym dzieci.
- Obejrzyjcie dokładnie kolory tęczy i dowiedzcie się jak powstaje.
Ile kolorów ma tęcza ?
https://www.youtube.com/watch?v=8aD01XxBqaw
https://www.youtube.com/watch?v=DbpdqwoiUFg
- Praca plastyczna Tęcza nad łąką.
Duży arkusz papieru, farby w tubkach, talerzyki i widelce jednorazowe, okładki z bloku technicznego.
Przygotowujemy farby, wyciskając je z tubek na talerzyki jednorazowe. Dzieci mają za zadanie namalować łąkę bez używania pędzli. Wykonują trawę, mocząc krawędź z bloku technicznego w zielonej farbie i odbijając ją na dużym arkuszu papieru. Malują kwiaty, odbijając główkę widelca umoczonego w farbie, i domalowują palcem łodygę i liście. Również palcami malują siedmiokolorową tęczę. Na koniec malują motyle fruwające nad łąką, odbijając obie dłonie umoczone w farbie tego samego koloru. Domalowują palcami słońce i odbijają dłonie umoczone w białej farbie jako chmury.
- Zabawa badawcza Tęczowe butelki.
Potrzebujemy : 7 jednakowych, plastikowych, przezroczystych butelek, lejek, farby w tubkach (w kolorach tęczy), latarki.
Dzieci napełniają butelki wodą. Określają, gdzie jest więcej wody, a gdzie jest mniej wody. Dolewają wodę tak, by w każdej butelce było tyle samo wody. Zakręcają butelki i przykładają zapaloną latarkę, obserwując, jak światło przenika przez wodę. Następnie do każdej butelki wyciskają farbę w innym kolorze tęczy. Stopniowo dodają niewielkie ilości farb, zakręcają butelki i potrząsają nimi, obserwując, jak woda się zabarwia. Przykładają latarkę do butelek i obserwują, czy światło przenika przez wodę.
Wniosek: im więcej farby dodają dzieci, tym kolor jest bardziej intensywny i mniejsze przenikanie światła przez butelkę.
* Ćwiczenia spostrzegawczości Kolory tęczy.
Butelki z kolorową wodą z poprzedniej zabawy. Prosimy, aby dzieci ustawiły butelki kolejno, zgodnie z kolorami tęczy i nazwały wszystkie kolory. Dziecko odwraca się tyłem. Zabieramy jedną butelkę. Dziecko, które było odwrócone tyłem, ma za zadanie rozpoznać, której butelki brakuje i nazwać kolory. Zabawę powtarzamy kilka razy.