Grupa młodsza – MOTYLKI

    

15.05.2020 r.

Łąka w maju. Spotkanie z tęczą.

 

Cele :

– poznanie zjawiska tęczy i jej kolorów,

– rozwijanie spostrzegawczości,

– rozwijanie zdolności plastycznych.

 

  1. Zgadnijcie co to takiego ?

Lśni na niebie

w dni deszczowe,

gdy słońce zaświeci.

Kolorowa, w łuk wygięta.

Wiedzą o tym dzieci.

 

  1. Obejrzyjcie dokładnie kolory tęczy i dowiedzcie się jak powstaje.

    Ile kolorów ma tęcza ?

https://www.youtube.com/watch?v=8aD01XxBqaw

https://www.youtube.com/watch?v=DbpdqwoiUFg

 

  1. Praca plastyczna Tęcza nad łąką.

Duży arkusz papieru, farby w tubkach, talerzyki i widelce jednorazowe, okładki                  z bloku technicznego.

Przygotowujemy farby, wyciskając je z tubek na talerzyki jednorazowe. Dzieci mają za zadanie namalować łąkę bez używania pędzli. Wykonują trawę, mocząc krawędź    z bloku technicznego w zielonej farbie i odbijając ją na dużym arkuszu papieru. Malują kwiaty, odbijając główkę widelca umoczonego w farbie, i domalowują palcem łodygę i liście. Również palcami malują siedmiokolorową tęczę.  Na koniec malują motyle fruwające nad łąką, odbijając obie dłonie umoczone w farbie tego samego koloru. Domalowują palcami słońce i odbijają dłonie umoczone w białej farbie jako chmury.

 

  1. Zabawa badawcza Tęczowe butelki.

Potrzebujemy : 7 jednakowych, plastikowych, przezroczystych butelek, lejek, farby w tubkach (w kolorach tęczy), latarki.

Dzieci napełniają butelki wodą. Określają, gdzie jest więcej wody, a gdzie jest mniej wody. Dolewają wodę tak, by w każdej butelce było tyle samo wody. Zakręcają butelki i przykładają zapaloną latarkę, obserwując, jak światło przenika przez wodę. Następnie do każdej butelki wyciskają farbę w innym kolorze tęczy. Stopniowo dodają niewielkie ilości farb, zakręcają butelki i potrząsają nimi, obserwując, jak woda się zabarwia. Przykładają latarkę do butelek i obserwują, czy światło przenika przez wodę.

Wniosek: im więcej farby dodają dzieci, tym kolor jest bardziej intensywny                        i mniejsze przenikanie światła przez butelkę.

 

* Ćwiczenia spostrzegawczości Kolory tęczy.

Butelki z kolorową wodą z poprzedniej zabawy. Prosimy, aby dzieci ustawiły butelki kolejno, zgodnie z kolorami tęczy i nazwały wszystkie kolory. Dziecko odwraca się tyłem. Zabieramy jedną butelkę. Dziecko, które było odwrócone tyłem, ma za zadanie rozpoznać, której butelki brakuje i nazwać kolory. Zabawę powtarzamy kilka razy.