15.05.2020 piątek

 

Majowa łąka – Wiosenne kolory

 

Cele:

  • wzbogacanie wiadomości na temat zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla

   wiosny,

  • utrwalanie nazw wybranych roślin zielnych,
  • zachęcanie do samodzielnych doświadczeń i wyciągania wniosków,
  • rozwijanie umiejętności oddawania nastroju muzyki w formie plastycznej

 

  1. Kolorowy most – zabawy badawcze inspirowane wierszem I. R. Salach Tęcza.

 

  • Słuchanie wiersza I. R. Salach „Tęcza”.

Tęcza ma siedem kolorów,

kolorów siedem ma.

Wymienił je Karolek,

wymienię je i ja.

Kolor fioletowy

pierwszy przyszedł mi do głowy.

Granatowy kolor ciemny

dla oka jest przyjemny.

 

Za nim będzie błękit

jak błękitne niebo.

Potem zieleń traw.

Nie pytaj mnie, dlaczego.

Barwa żółta jak słoneczko

i pomarańczowa,

na końcu czerwona –

i tęcza gotowa.

 

  • Rozmowa na temat wiersza.

  Odpowiedz na pytania:

– ile kolorów ma tęcza?

– jakie kolory występują w tęczy?

– obok jakiego koloru znajduje się  kolor  pomarańczowy, a obok jakiego zielony?

 

  • Wyjaśnienie zjawiska powstawania tęczy.

https://www.youtube.com/watch?v=qigLVHVd5j0

 

Odpowiedz na pytania:

– co to jest tęcza?

– jak powstaje tęcza?

– jaki kształt ma tęcza?

 

Informacja dla dzieci

Tęcza to zjawisko optyczne i meteorologiczne. Powstaje na niebie wtedy, kiedy pada deszcz i świeci słońce. Dzieje się tak dlatego, że promienie słońca, kierując się w stronę ziemi, napotykają na swojej drodze krople wody. Przechodzą przez nie, w wyniku czego białe światło słoneczne zmienia się w wielobarwne widmo. Tworzy na niebie kolorowy most.

 

  • Zabawa z kolorami

 

– wybierz odpowiednie kolory i ułoż kredki w takiej kolejności jak w tęczy,

– nazwij wszystkie kolory,

– wymień jakie rzeczy w przyrodzie są takie jak kolory tęczy np. czerwony to kolor

  pomidora maka itd.

 

Pobaw się jeśli chcesz(eksperymenty):

https://www.youtube.com/watch?v=PReQua1cvjo&t=38s

 

  1. Malowanie muzyki –rozwijanie umiejętności oddawania nastroju muzycznego w pracy malarskiej.

– nagranie dowolnej muzyki klasycznej,  arkusz papieru, farby plakatowe ,

– technika mokre w mokrym

 

Informacja dla rodzica o technicehttps://www.youtube.com/watch?v=wb0b6pMqjt8

 

Dzieci słuchają nagrania muzyki, zastanawiają się co może przedstawiać utwór i malują .

https://www.youtube.com/watch?v=ECG26fw1i_c

 

 

  1. Zadania

5 latki

Karta pracy, cz. 5, nr 41

 

 

  1. Wykonanie zielnika z roślin zebranych na łące.

 

Kartki z bloku technicznego, spinacze, rośliny zebrane przez dzieci na łące (ususzone), klej (mocny), małe paski białego papieru (do przyklejania np. w środku długiej rośliny, aby lepiej przylegała do kartki), teczka tekturowa, skoroszyt,

Dzieci wykonują zielnik z roślin zebranych na łące.  (każda roślina ma osobną kartę). Zostawiają do wyschnięcia. Z pomocą rodzica wpisują, naklejają nazwę rośliny. Po zakończeniu pracy poszczególne karty można umieścić w tekturowej teczce(skoroszycie) z napisem „Rośliny łąkowe”.

 

  1. „Łąkowe filmy”

 

Pszczółka Maja

https://www.youtube.com/watch?v=5LVIbB3uvXM

 

Krecik

https://www.youtube.com/watch?v=OPVy8XjL08g