Grupa młodsza – MOTYLKI
20.05.2020 r.
Łąka w maju. Jak tu pięknie i wesoło.
Cele :
– wdrażanie do uważnego słuchania tekstów literackich,
– rozwijanie wyobraźni.
- Zabawa językowa Łąka.
Dzielimy rytmicznie (na sylaby) nazwy mieszkańców łąki i roślin tam występujących (np. mo-tyl, bied-ron-ka, chab-ry). Zadaniem dzieci jest płynne wypowiedzenie nazw.
- Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej Tęczowa łąka.
Możemy przygotować obrazki: motyli, myszy, bociana, pszczoły, dzięcioła, konika polnego, osy, bąka, dżdżownicy. Wskazujemy odpowiednie obrazki podczas czytania wiersza.
Lśni jak tęcza – łąka w maju.
Kolorów tu tyle!
Na stokrotkach, mleczach, makach
siadają motyle.
Z norki właśnie wyszła myszka,
a za nią jej dzieci.
A nad nimi, w stronę stawu
wielki bocian leci.
Pszczółka bawi się w kolory
czerwonego szuka.
Gdzieś na samym skraju łąki,
dzięcioł w drzewo stuka.
Konik polny już się zmęczył
i gra coraz ciszej.
A do taktu, na rumianku osa się kołysze.
Bąk coś bąknął niewyraźnie,
mocno zawstydzony.
W łapkach przyniósł słodki nektar
dla swej przyszłej żony.
A spod liścia, po łodydze
wspięła się dżdżownica
i rozgląda się po łące,
i wszystkim zachwyca!
- Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.
− Jakie zwierzęta występowały w wierszu?
− Czy łąka w maju jest kolorowa czy ponura?
− Które zwierzę zamieszkujące łąkę podoba wam się najbardziej? Dlaczego?
- Zabawa dydaktyczna Nasza łąka.
Duży obrazek, gdzie będzie występował staw i trawa ( możemy narysować wspólnie z dzieckiem); obrazek żaby, bociana, ślimaka, motyli, pszczół, kilka maków. Informujemy, że z naszej łąki jej mieszkańcy gdzieś uciekli. Prosimy dziecko, aby umieszczało obrazki na dużym obrazku według instrukcji.
– Na trawie – maki i ślimak.
– W stawie żaba.
– Obok stawu bocian.
– Wysoko motyle.
– Nisko pszczoły.
- Zabawa twórcza Jaka jest łąka?
Nagranie muzyki relaksacyjnej z odgłosami łąki.
Prosimy dzieci , aby wyobraziły sobie, że są na łące. Następnie, aby opowiedziały, co na niej widziały lub jaka była ta łąka (młodszym dzieciom może podsuwać pomysły, np.: Czy były tam bociany? Czy było tam dużo zieleni? Czy był tam niedźwiedź? – które nakierują na tworzenie obrazu).