Grupa młodsza – MOTYLKI

 

20.05.2020 r.

Łąka w maju. Jak tu pięknie i wesoło.

 

Cele :

– wdrażanie do uważnego słuchania tekstów literackich,

– rozwijanie wyobraźni.

 

 

  1. Zabawa językowa Łąka.

Dzielimy rytmicznie (na sylaby) nazwy mieszkańców łąki i roślin tam występujących (np. mo-tyl, bied-ron-ka, chab-ry). Zadaniem dzieci jest płynne wypowiedzenie nazw.

 

  1. Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej Tęczowa łąka.

Możemy przygotować obrazki: motyli, myszy, bociana, pszczoły, dzięcioła, konika polnego, osy, bąka, dżdżownicy. Wskazujemy odpowiednie obrazki podczas czytania wiersza.

Lśni jak tęcza – łąka w maju.

Kolorów tu tyle!

Na stokrotkach, mleczach, makach

siadają motyle.

 

Z norki właśnie wyszła myszka,

a za nią jej dzieci.

A nad nimi, w stronę stawu

wielki bocian leci.

 

Pszczółka bawi się w kolory

czerwonego szuka.

Gdzieś na samym skraju łąki,

dzięcioł w drzewo stuka.

 

Konik polny już się zmęczył

i gra coraz ciszej.

A do taktu, na rumianku osa się kołysze.

 

Bąk coś bąknął niewyraźnie,

mocno zawstydzony.

W łapkach przyniósł słodki nektar

dla swej przyszłej żony.

 

A spod liścia, po łodydze

wspięła się dżdżownica

i rozgląda się po łące,

i wszystkim zachwyca!

 

  1. Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.

− Jakie zwierzęta występowały w wierszu?

− Czy łąka w maju jest kolorowa czy ponura?

− Które zwierzę zamieszkujące łąkę podoba wam się najbardziej? Dlaczego?

 

  1. Zabawa dydaktyczna Nasza łąka.

Duży obrazek, gdzie będzie występował staw i trawa ( możemy narysować wspólnie z dzieckiem); obrazek żaby, bociana, ślimaka, motyli, pszczół, kilka maków.  Informujemy, że z naszej łąki jej mieszkańcy gdzieś uciekli. Prosimy dziecko, aby umieszczało obrazki na dużym obrazku według instrukcji.

– Na trawie – maki i ślimak.

– W stawie żaba.

– Obok stawu bocian.

– Wysoko motyle.

– Nisko pszczoły.

 

  1. Zabawa twórcza Jaka jest łąka?

Nagranie muzyki relaksacyjnej z odgłosami łąki.

Prosimy dzieci , aby wyobraziły sobie, że są na łące. Następnie, aby opowiedziały, co na niej widziały lub jaka była ta łąka (młodszym dzieciom może podsuwać pomysły, np.: Czy były tam bociany? Czy było tam dużo zieleni? Czy był tam niedźwiedź? – które nakierują na tworzenie obrazu).