27.05.2020 środa

 

Moja rodzina  – Mój rodzinny album

 

Cele:

  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
  • rozwijanie umiejętności językowych,
  • rozwijanie umiejętności plastycznych

 

 

  1. Mój rodzinny album
  • pooglądaj swoje rodzinne zdjęcia, popytaj rodziców , kto na nich jest, pooglądaj zdjęcia rodziców z czasów ich dzieciństwa
  • opowiedz o swojej rodzinie , tak jakbyś chciał przedstawić ją swojemu koledze, koleżance, pani w przedszkolu ,

 

Dzieci wypowiadają się na temat swoich rodzin. Używają nazw określających stopień pokrewieństwa, np.: siostra, brat, babcia, dziadek, wujek, ciocia. Swobodnie wypowiadają się na temat okoliczności wykonania zdjęć. Opisują wygląd członków rodziny. Przeglądając się w lustrze, próbują odpowiedzieć na pytanie: Do kogo jestem podobny?

 

  • rozmowa na temat: Jaka jest moja rodzina? W jaki sposób spędzam czas z najbliższymi?

 

  1. Zabawa gimnastyczna
  • ćwiczenie dużych grup mięśniowych – „Na rowerek z mamą i tatą”.

 

Dzieci kładą się na plecach na dywanie. Unoszą nogi i wykonują nimi naprzemienne ruchy, naśladując jazdę na rowerze.

  • ćwiczenie uspokajające „na spacerze”.

Dzieci maszerują parami po obwodzie koła. Wykonują głębokie wdechy nosem i długie wydechy

ustami z jednoczesnym unoszeniem i opuszczaniem ramion.

 

  1. Jacy są moi rodzice? – wprowadzenie wiersza A. Widzowskiej „Dla Mamy i Taty”

 

  • Wysłuchanie wiersza A. Widzowskiej „Dla Mamy i Taty”.

 

Z okazji święta Taty i Mamy

dziś uroczyście wam obiecamy:

codziennie sprzątać swoje zabawki,

nigdy nie spadać z wielkiej huśtawki,

od mamy nigdzie się nie oddalać,

groźnych zapałek szust! nie zapalać.

Więcej nie zjemy kwaśnych jabłuszek,

bo wtedy zawsze boli nas brzuszek.

Gdy zobaczymy gdzieś muchomora,

to go nie zerwie żaden przedszkolak!

Będziemy grzeczni i przyrzekamy

słuchać uważnie taty i mamy.

Wyszorujemy ząbki starannie

i nie będziemy wariować w wannie.

Mama nas uczy drogowych znaków,

 

tata trenuje małych pływaków.

Lecz nikt przez pasy sam nie przechodzi

ani do wody w morzu nie wchodzi!

Od taty wiemy dużo o świecie:

że trzeba czapkę zakładać w lecie,

że się obcego pieska nie głaszcze,

bo czasem groźnie otwiera paszczę.

I na kontakty uważać mamy,

więc się od prądu z dala trzymamy!

Czytacie bajki, gdy księżyc świeci,

rano buziaczkiem budzicie dzieci,

a choć psocimy czasem troszeczkę,

to wciąż jesteśmy waszym Słoneczkiem.

Bo z rodzicami jest zawsze lato,

kochana Mamo, kochany Tato!

 

  • rozmowa na temat wiersza.
  • poznawanie znaczenia słowa święto, odnajdywanie w kalendarzu Dnia Matki i Dnia Ojca (23 VI)

Dzieci swobodnie wypowiadają się na temat znaczenia tego słowa. Dzieci oglądają kalendarze i szukają dat oznaczonych  czerwonym kolorem. Z pomocą dorosłej osoby wyszukują  swojej daty urodzenia. Zaznaczają w kalendarzu ważne daty z życia rodziny np. serduszkiem

 

  1. Portrety moich rodziców – zajęcia plastyczne – rysowanie kredkami

Dzieci wykonują  portretów swoich  rodziców, tak aby zachowały w portretach znaki szczególne danej osoby, to znaczy: kolor włosów, oczu, fryzurę itd.

Przy tworzeniu portretu powinny uwzględnić wszystkie podstawowe elementy, z których składa się

głowa i twarz człowieka.

 

  1. Zadania

5 latki – Karta pracy, cz. 5, str. 42

4 latki –  Karta pracy, cz. 2, str. 49