04.06.2020 czwartek

Niby tacy sami, a jednak inni W krainie osób niepełnosprawnych.

Cele ogólne:

rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,

ocenianie własnego zachowania względem innych i innych względem siebie,

kształtowanie pozytywnej postawy wobec osób niepełnosprawnych.

 

1. Osoby niepełnosprawne są wśród nas.

Zabawa „Przewodnik”.

Dziecko zamyka oczy – jest niewidome. Dorosła osoba jest przewodnikiem, który stara się wskazać dziecku odpowiednią drogę i dba o jego bezpieczeństwo, czyli o to, aby podczas spaceru nie zderzył się z przeszkodą , meblem, inną osobą

Póżniej następuje zmiana ról.

Co jest przed tobą? – rozpoznawanie przedmiotów za pomocą dotyku.

Dziecko siedzi na dywanie z zawiązanymi oczami i próbuje rozpoznać podawane mu przedmioty za pomocą dotyku.

Dzielenie się wrażeniami z przeprowadzonych zabaw.

Rozmowa na temat trudności, jakie napotykają osoby niewidome.

Odpowiedz :

– jak czułeś się w roli osoby niewidomej?

– jak się czułeś w roli przewodnika?

– jakie trudności napotykają niewidomi podczas codziennych czynności?

– jak się czują np. na ulicy?

 

Rozwiązujemy kalambury.

Rodzic przy pomocy gestu, mowy ciała stara się przekazać dziecku polecenie, przekazać informację. Po zgadnięciu następuje zamiana ról.

Kiedy wokół panuje cisza – rozmowa na temat osób niedosłyszących i niesłyszących.

Odpowiedz:

– czy łatwo było zrozumieć polecenie , komunikat?

– czy umiałeś precyzyjne przekazać swój komunikat ?

– co sprawiło Ci największą trudność ?

 

Wyjaśnienie pojęcia niepełnosprawność.

Obejrzyj filmy i odpowiedz:

https://www.youtube.com/watch?v=N1sTKBOs78A

https://www.youtube.com/watch?v=XAINfR3l16I

– co znaczy słowo: niepełnosprawność?

– w jaki sposób można pomagać osobom niepełnosprawnym ?

 

2. Historyjka obrazkowa.

Karta pracy cz.5 str. 56

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/oia-b-kp-cz5.pdf

dzieci nadają tytuły poszczególnym obrazkom, a następnie całej historyjce,

wypowiadają się na temat zachowania Olka.