04.06.2020 czwartek
Niby tacy sami, a jednak inni – W krainie osób niepełnosprawnych.
Cele ogólne:
• rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
• ocenianie własnego zachowania względem innych i innych względem siebie,
• kształtowanie pozytywnej postawy wobec osób niepełnosprawnych.
1. Osoby niepełnosprawne są wśród nas.
• Zabawa „Przewodnik”.
Dziecko zamyka oczy – jest niewidome. Dorosła osoba jest przewodnikiem, który stara się wskazać dziecku odpowiednią drogę i dba o jego bezpieczeństwo, czyli o to, aby podczas spaceru nie zderzył się z przeszkodą , meblem, inną osobą
Póżniej następuje zmiana ról.
• Co jest przed tobą? – rozpoznawanie przedmiotów za pomocą dotyku.
Dziecko siedzi na dywanie z zawiązanymi oczami i próbuje rozpoznać podawane mu przedmioty za pomocą dotyku.
• Dzielenie się wrażeniami z przeprowadzonych zabaw.
Rozmowa na temat trudności, jakie napotykają osoby niewidome.
Odpowiedz :
– jak czułeś się w roli osoby niewidomej?
– jak się czułeś w roli przewodnika?
– jakie trudności napotykają niewidomi podczas codziennych czynności?
– jak się czują np. na ulicy?
• Rozwiązujemy kalambury.
Rodzic przy pomocy gestu, mowy ciała stara się przekazać dziecku polecenie, przekazać informację. Po zgadnięciu następuje zamiana ról.
• Kiedy wokół panuje cisza – rozmowa na temat osób niedosłyszących i niesłyszących.
Odpowiedz:
– czy łatwo było zrozumieć polecenie , komunikat?
– czy umiałeś precyzyjne przekazać swój komunikat ?
– co sprawiło Ci największą trudność ?
• Wyjaśnienie pojęcia niepełnosprawność.
Obejrzyj filmy i odpowiedz:
https://www.youtube.com/watch?v=N1sTKBOs78A
https://www.youtube.com/watch?v=XAINfR3l16I
– co znaczy słowo: niepełnosprawność?
– w jaki sposób można pomagać osobom niepełnosprawnym ?
2. Historyjka obrazkowa.
Karta pracy cz.5 str. 56
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/oia-b-kp-cz5.pdf
− dzieci nadają tytuły poszczególnym obrazkom, a następnie całej historyjce,
− wypowiadają się na temat zachowania Olka.