05.06.2020 piątek
Niby tacy sami, a jednak inni – Moje prawa.
Cele ogólne:
• poznanie praw dzieci
• wdrażanie do wypowiadania się na temat wiersza,
• rozwijanie wyobraźni i umiejętności plastycznych.
1. Prawa dzieci.
https://www.youtube.com/watch?v=QIsC_geoVlU
• Posłuchaj piosenki i obejrzyj prezentację.
Prawa dziecka
Prawa dziecka wymyślili dorośli ludzie, którzy chcą chronić dzieci przed złymi dorosłymi osobami i zapewnić im odpowiednie warunki do życia i rozwoju. W wielu krajach dzieci nie mogą np. chodzić do szkoły czy przedszkola a muszą ciężko pracować. Nie mają możliwości leczenia, brakuje im też często jedzenia.
Konwencja praw dziecka to dokument , który powstał w obronie dzieci w 1989. Dorośli muszą go przestrzegać i troszczyć się o dzieci zanim nie wydorośleją i same będą mogły
o siebie zadbać.
• Porozmawiaj z dorosłym opiekunem o swoich prawach.
2. Nasze zabawki
• Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej „Kraina zabawek”.
Siedzą zabawki grzecznie na półkach.
Siedzą i patrzą na pajacyka.
Pajac do tańca lalkę zaprosił
i teraz będą tańczyć walczyka.
Patrzcie! Dwa misie! Na samej górze!
W takt się kołyszą, klaszczą łapkami.
Na parapecie rozsiadł się zając;
Jak każdy zając – strzyże uszami.
Tuż obok książek drzemie żyrafa.
Kudłaty piesek przy wózku szczeka.
Piłka się turla, to znowu skacze.
Myszka – zabawka – kotu ucieka.
I nagle wchodzi ktoś do pokoju.
Ojej, nie tańczy już nikt walczyka!
Zabawki stoją, siedzą bez ruchu
i tylko z radia płynie muzyka.
• Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.
− jakie zabawki były w pokoju?
− kogo pajac zaprosił do tańca?
− gdzie siedziały dwa misie?
− kto zdrzemnął się obok książek?
− przy czym stał kudłaty piesek?
− co się stało, gdy ktoś wszedł do pokoju?
3.Zadania
Karta pracy, cz. 2, str 55.
4.Praca plastyczno-techniczna „Moja wymarzona zabawka”.
Gazetki reklamowe (lub zdjęcia zabawek), nożyczki, klej, kredki, kartki.
Czy można coś zmienić w zabawkach ? Dzieci wycinają z reklamy zabawkę, doklejają nowe elementy lub dorysowują. Zamiast wycinanki może być narysowana zabawka przez rodzica. Dzieci mogą wymyślić nowe nazwy, zastosowania itp.