05.06.2020 piątek

Niby tacy sami, a jednak inni Prawa dzieci.

 

Cele ogólne:

przypomnienie praw dziecka,

uświadomienie dzieciom, znaczenia słowa przyjaciel,

kształtowanie pozytywnej postawy wobec osób innych niż my.

 

1. Prawa dzieci.

https://www.youtube.com/watch?v=zwS_J432Skc

Posłuchaj piosenki i obejrzyj prezentację.

Prawa dziecka

Prawa dziecka wymyślili dorośli ludzie, którzy chcą chronić dzieci przed złymi dorosłymi osobami i zapewnić im odpowiednie warunki do życia i rozwoju. W wielu krajach dzieci nie mogą np. chodzić do szkoły czy przedszkola a muszą ciężko pracować. Nie mają możliwości leczenia, brakuje im też często jedzenia.

Konwencja praw dziecka to dokument , który powstał w obronie dzieci w 1989. Dorośli muszą go przestrzegać i troszczyć się o dzieci zanim nie wydorośleją i same będą mogły o siebie zadbać.

Utrwal wiadomości o swoich prawach i porozmawiaj o nich z dorosłym.

https://www.youtube.com/watch?v=QIsC_geoVlU

 

2. Wszystkie dzieci chcą być szczęśliwe.

Słuchanie wiersza A. Widzowskiej Dzieci na Ziemi.

Na kuli ziemskiej bawią się dzieci,

cieplutkie słonko dla nich wciąż świeci,

a księżyc mruga oczkiem na niebie

do wszystkich ludzi, również do ciebie.

Zulu z Afryki chodzi po drzewach,

a Chinka Inka jak ptaszek śpiewa.

Eskimos Bubu gra w piłkę z foką,

na słoniu jeździ Hindus Namoko.

Dzieci się różnią kolorem skóry,

jednak są dumne ze swej kultury

i choć w dziwacznych mówią językach,

pragną się bawić, tańczyć i brykać!

Inka i Zulu, Bubu, Namoko

chcą być kochane, śmiać się szeroko,

jeść smakołyki, dbać o zwierzęta,

a zamiast wojen mieć tylko święta!

Niech wam się spełnią wszystkie marzenia –

tak, robiąc obrót, powiada Ziemia.

Rozmowa na temat wiersza.

– o jakich dzieciach była mowa w wierszu?

– na jakim kontynencie mieszka: Zulu z Afryki, Chinka

Inka, Innuita Bubu, Hindus Namoko?

– czym różnią się między sobą dzieci?

– co mają ze sobą wspólnego?

 

3. Praca plastyczna : „Wesołe zabawy w kręgu przyjaciół”.

Dowolna technika : farby , kredki.

Jak praca będzie gotowa to opowiedz, co narysowałeś lub namalowałeś. W co lubisz się bawić.

 

4. Zadania

Karty pracy cz.5. str. 58,59,61

 

5. Poznaj zabawy z różnych stron świata

https://mamotoja.pl/7-zabaw-z-roznych-stron-swiata,eksperymenty-i-zabawy-artykul,8737,r1p1.htm

https://www.globalna.edu.pl/gry_ze_swiata/