08.06.2020 poniedziałek
Podróże po Polsce – Skarb Bałtyku.
• Cele ogólne
• rozwijanie umiejętności uważnego słuchania tekstu literackiego,
• poznawanie historii powstania bursztynu oraz sposobów jego wykorzystania,
• wzbogacanie wiadomości przyrodniczych,
1. Wizyta nad morzem.
• Muszle
– spójrz na ilustracje i powiedz co to takiego?
– jeśli masz w domu muszelki zrób z nich wystawę
– gdzie można znaleźć muszle?
• Słuchanie opowiadania M. Strękowskiej-Zaremby „Bursztynek”.
Książka (s. 84–87)
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_ks_56/mobile/index.html#p=86
Kiedy zbliżają się wakacje, wszyscy się cieszą, a najbardziej słońce. Każdego ranka budzi się coraz wcześniej i świeci radośniej. Ledwie wstanie, zagląda w okna i zachęca do zabawy. Niewątpliwie z tego właśnie powodu dzieci w przedszkolu Olka i Ady bardzo nieuważnie słuchały bajki, którą czytała im pani.
– Widzę, że nie możecie się doczekać wakacji – powiedziała pani, zamykając książkę.
– Nie możemy! – przyznał Marek. – Tata obiecał, że w tym roku pojedziemy w góry, bo rok temu byliśmy nad morzem i spiekłem się na słońcu. Wyglądałem jak spalony naleśnik. Ledwie przeżyłem – dodał z dumą.
Marek oczywiście przesadził. Dzieci pamiętały, że przywiózł z wakacji ładną opaleniznę. Na pewno nie przypominał spalonego naleśnika.
– Ja przywiozłam znad morza muszlę, w której coś szumi – przypomniała Jola.
– Co szumi? Wiatraczek? – zainteresował się Olek.
– Nie wiem, nie sprawdzałam.
Pani wyjaśniła, że w muszli szumi morze, ale nie wszyscy w to uwierzyli. Przecież niemożliwe, żeby morze zmieściło się w jednej muszelce.
– A ja znalazłam na plaży bursztyn z zatopionym komarem. Noszę go ze sobą od powrotu z wakacji – powiedziała Ola i pokazała dzieciom żółty, przezroczysty bursztynek z nieruchomym komarem w środku. Wydawało się, że śpi w lśniącej, bursztynowej bańce jak śpiąca królewna w królewskim łożu.
„Jak on wszedł do środka?” – zastanawiał się Olek.
Przypomniał sobie o komarze zatopionym w bursztynie dopiero po powrocie do domu. W przedszkolu tyle się działo, że nie zdążył porozmawiać o nim z Olą.
– Pytasz, jak komar znalazł się w środku? – tata przerwał pracę nad projektem hali dworca kolejowego.
– To wyjątkowo ciekawa historia. Brzmi jak bajka, ale jest najprawdziwszą prawdą.
Do pokoju przybiegła Ada.
– Ja też chcę posłuchać bajki – Ada położyła się na kanapie.
– Tata mówi, że to prawda, nie bajka – sprostował Olek.
– To chcę posłuchać nie bajki – upierała się Ada.
– Drogie dzieci, proszę o głos – przerwał spór tata. – Było to bardzo dawno temu, przed milionami lat. Nad Morzem Bałtyckim szumiały gęste lasy. Szuuu, szuuu, szuuu… Wiatr od morza kołysał gałęziami pradawnych sosen i wysokich paproci. Pewnego słonecznego dnia mały komar usiadł na pniu drzewa. Sądzę, że chciał chwilę odpocząć i lecieć dalej. Niestety, wpadł w pułapkę. Z pęknięcia na pniu wypłynęła gęsta, lepka żywica. Ciężka kropla spłynęła na naszego komarka i oblepiła go dookoła. Dostał się w sam środek
kleistej kropli, która zastygła i stwardniała. Pewnego razu sztorm powalił nadbrzeżne drzewa. Kropla, chlup!, wpadła do Bałtyku. Morska woda chłodziła ją i obmywała, aż któregoś dnia wyrzuciła na plażę. Znalazła ją Ola z przedszkola i zawołała: „Hura! Znalazłam bursztyn!”. Zabrała go do domu, żeby pokazać w przedszkolu. W środku jej bursztynu mały komar śpi głębokim snem i cieszy oczy.
Do pracowni zajrzała mama. To, co zobaczyła, nie ucieszyło jej oczu. Ada smacznie spała, zwinięta w kłębek.
– Dlaczego uśpiliście Adę? Wyśpi się w dzień, a potem w nocy będzie rozrabiała.
Jakoś nie mogła uwierzyć w to, że nikt Ady nie usypiał, ani w to, że zaraziła się snem od komara sprzed milionów lat.
• Rozmowa na temat opowiadania.
– czym rozmawiały dzieci w grupie?
-co zdarzyło się rok temu na wakacjach?
2. Zabawa ruchowa „Szum morskich fal”.
Pomoc: Folia malarska.
Dziecko chwyta ją za końce. Poruszając folią w różnym tempie, wywołuje dźwięk przypominający szum morskich fal.
– czy wiesz, od czego zależy siła dźwięku fal ? (Szum fal zależy od siły wiatru)
3. Muzyka morza
https://www.youtube.com/watch?v=YMkM5-RWYaU
4.Sposoby wykorzystania bursztynu.
Informacja dla dzieci
Bursztyn jest wykorzystywany także w medycynie niekonwencjonalnej, farmacji i kosmetyce. Ma właściwości bakteriobójcze i antyseptyczne. Wyrabia się z niego maść bursztynową – zawarte w nim związki z grupy terpenów działają rozgrzewająco
i wspomagają leczenie bólów reumatycznych.
Odpowiedz na pytania:
– co to jest bursztyn?
– gdzie w Polsce można znaleźć bursztyn?
– do czego wykorzystuje się bursztyn?
– czy można powiedzieć, że bursztyn to skarb?
• Część badawcza ( jeśli masz w domu bursztyn wykonaj takie doświadczenie)
Pomoce : różne przedmioty, w tym przedmioty wykonane z bursztynu, małe kawałki papieru, bawełniana lub wełniana tkanina.
Dziecko pociera wybrane przedmioty o tkaninę i obserwują, czy kawałki papieru przykleją się do nich. Kawałki papieru przykleją się tylko do bursztynu.
https://www.youtube.com/watch?v=dDc8S5WL4oQ
5. Poznawanie skarbów innych mórz.
Informacje dla dzieci
Perły tworzą się w małżach słonowodnych, niektórych małżach słodkowodnych, sporadycznie również w ślimakach. Najczęściej stanowią reakcję na ciało obce, które wniknęło między muszlę małża a jego płaszcz lub do wnętrza płaszcza. W XIII wieku Chinach odkryto, że perły można hodować, umieszczając w muszli ciało obce np. ziarenko piasku. Małż broni się, odkładając wokół niego kolejne cieniutkie warstwy masy perłowej, którą wyścielona jest od wewnątrz muszla. Po kilku latach powstaje drogocenna lśniąca perła. Produkcją pereł hodowanych na dużą skalę zajęli się Japończycy na przełomie XIX i XX w.
Koralowce to gromada morskich żyjątek tworzących zwykle kolonie na niewielkich głębokościach, przytwierdzonych do dna morskiego, głównie w ciepłej i gorącej strefie klimatycznej , w dobrze naświetlonych i natlenionych wodach. Do najbardziej znanych przedstawicieli koralowców należy koral czerwony .
6. Zadania
5 latki
Karta pracy, cz. 5, str 66, 67,71,74
4 latki
Karta pracy, cz. 2, str 54, 55, 57.