12.06.2020 piątek

Podróże po Polsce – Czym podróżujemy?

 

Cele ogólne:

zapoznanie z różnymi pojazdami i ich zastosowaniem,

rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,

rozwijanie sprawności manualnej.

 

1.Wakacje – słuchanie opowiadania E. Stadmüller

Bartek chwalił się, że na wakacje pojedzie do Grecji – opowiadał przy obiedzie Olek. – Mówił, że będzie się uczył nurkować i dostanie od taty cały potrzebny sprzęt.

Zobaczycie, że będziecie się u nas bawić równie dobrze jak on – chrząknął dziadzio. – Już moja w tym głowa. Postanowiliśmy z babcią, że kupimy wielki dmuchany basen

i ustawimy go w ogrodzie.

Hurra! – zawołała Ada. – A będę w nim mogła puszczać moje kaczuszki?

Jasne – roześmiała się babcia – i kaczuszki, i łódeczki, i co tam sobie wymyślisz.

Szkoda, że w ogrodzie nie ma piaskownicy, bo byśmy mieli własną plażę – rozmarzył się Olek.

To akurat nie problem – włączył się do rozmowy tato. – Cztery deski się znajdą, a sąsiad dziadków, pan Antoni, handluje materiałami budowlanymi, więc na pewno chętnie przywiezie parę worków piasku.

I będzie plaża! – zawołała Ada.

I huśtawka – dodał dziadzio. – Znalazłem ją na strychu.

Tę samą, na której ja się huśtałem? – ożywił się tato.

Tylko nie próbuj tego robić, bo moja biedna grusza nie wytrzyma takiego ciężaru – przestraszył się dziadzio.

Oj tam, oj tam… – mruknął tato. – To mocne drzewo, nawet nie wiesz, ile wytrzymało…

I Bartek mówił jeszcze, że będzie zwiedzał jakieś strasznie stare budowle – przypomniał sobie Olek.

Stare budowle, powiadasz – dziadek uśmiechnął się tajemniczo.

Ciekaw jestem, czy on widział kiedyś studnię z prawdziwym żurawiem.

Takim żywym żurawiem? – zdziwiła się Ada.

Tak nazywało się urządzenie, którym bardzo dawno temu wyciągano wodę ze studni – wyjaśniła wnuczce babcia.

Tam, gdzie wybierzemy się na wycieczkę, można zobaczyć prawdziwe chaty kryte strzechą, poletka lnu, stary wiatrak i drabiniasty wóz – taki, jakim jeździł jeszcze mój dziadek.

W sąsiedniej wsi powstał skansen – wyjaśniła mamie babcia. – I naprawdę jest w nim co zobaczyć.

Chciałbym, żeby te wakacje już się zaczęły – westchnął Olek. – I nic nie szkodzi, że nie pojadę do Grecji– dodał po chwili.

Rozmowa na podstawie opowiadania

dokąd Bartek pojedzie na wakacje?

gdzie wakacje spędzą Ada i Olek?

co przygotowali dziadkowie, żeby umilić wakacje Adzie i Olkowi?

dokąd wy chcielibyście pojechać na wakacje?

czym można podróżować w czasie wakacji?

 

2. Zapoznanie z różnymi środkami lokomocji.

 

                                       

 

                                         

 

Dzieci podają ich nazwy, mówią, gdzie można podróżować danym pojazdem (po ulicach, po wodzie, w powietrzu).

Jakim pojazdem podróżujemy najszybciej ?

 

3.Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.

Język wyruszył na wakacje. Wsiadł do samochodu i mocno kręcił kierownicą (dzieci rysują koła językiem, po górnej i po dolnej wardze).

Zaczął padać deszcz, więc włączył wycieraczki (dzieci poruszają językiem od jednego do drugiego kącika ust).

Kiedy wyszło słońce, wysiadł z samochodu i przesiadł się do balonu, którym poleciał wysoko do góry (dzieci przesuwają język za górne zęby po wałku dziąsłowym).

Ponieważ wiał dość silny wiatr, balon raz unosił się wysoko do góry, a raz opadał na ziemię (dzieci poruszają językiem, na zmianę, raz do górnych,      a raz do dolnych zębów). Język z zaciekawieniem przyglądał się, jak pięknie po niebie płynęły białe chmury (dzieci przesuwają język po podniebieniu, od zębów w stronę gardła).

Postanowił wylądować na ziemi i zwiedzić najbliższą okolicę na rowerze (dzieci rysują językiem koła między zębami a wargami), ale kiedy jechał, często musiał dzwonić dzwonkiem(dzieci mówią: dzyń, dzyń).

Z radosnym uśmiechem na twarzy wrócił do swojego domu (dzieci szeroko rozciągają wargi).

 

4. Zabawa ruchowo-naśladowcza – „Czym podróżujemy?”

Rodzic zaprasza dzieci w podróż i prosi, aby ruchem pokazywały pojazd, którym będą się poruszać.

Wyruszają z domu samochodem – dzieci biegają, naśladując rękami kręcenie kierownicą; zatrzymują się, zostawiają samochód na parkingu.

Wsiadają do samolotu. Samolot startuje (dzieci kucają), unosi się (dzieci biegną z rozłożonymi rękami) i ląduje (znów kucają).

Wsiadają do pociągu (ustawiają się jedno za drugim, poruszają się, trzymając się za ramiona).

Dojechały nad piękne jezioro, gdzie wsiadają do kajaka (maszerując, naśladują rękami ruch wiosłowania)

 

5. Praca plastyczna Żaglówki na jeziorze.

Pomoce: okrągły talerzyk papierowy, farby, pędzel, kubeczek z wodą, dwa trapezy i trójkąty wycięte z papieru kolorowego, klej.

Dzieci malują połowę talerzyka papierowego na żółto, a połowę na niebiesko. Na niebieskiej części układają i przyklejają żaglówki: z dwóch trójkątów i trapezu jako podstawy.