24.06.2020 środa

Projekt „Las”

 

Cele ogólne

rozwijanie słownictwa związanego z lasem,

wzbogacanie wiedzy przyrodniczej – zapoznanie z niektórymi gatunkami drzew liściastych i drzew iglastych,

rozwijanie koncentracji uwagi.

 

1.Wycieczka do lasu

Słuchanie muzyki relaksacyjnej (odgłosów lasu i śpiewu ptaków).

Dzieci leżą na dywanie z zamkniętymi oczami, słuchają muzyki relaksacyjnej. dokąd Odpowiedz dokąd przeniosła nas ta muzyka ?

https://www.youtube.com/watch?v=19Czl58l7iU

Tworzenie siatki pytań.

Arkusz papieru, flamaster (lub marker), kredki.

W centrum arkusza rodzic zapisuje wyraz „Las” i rysuje drzewa jako symbol lasu. Prosi dziecko, aby powiedziało, czego chciałoby się dowiedzieć o lesie. Zapisuje pytania zadawane przez dziecko, rysuje proste, symboliczne obrazki, tam gdzie jest

to możliwe.

Wycieczka do lasu

Jeśli to możliwe, w dowolnym dniu idziemy do lasu , zbieramy szyszki, gałązki

i urządzamy wystawę naszych skarbów

Jeśli to nie możliwe zobacz film

https://www.youtube.com/watch?v=54Rv8Dlm5m4

 

2. Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej „Kłótliwe drzewa.”

Wstał poranek, mgłę przegonił

i zatrzymał się nad lasem.

Lubił patrzeć się na drzewa

i rozmawiać z nimi czasem.

Ale co to? Awantura!

Buk z modrzewiem się pokłócił.

Pan mnie kłuje! Tak nie można!

Niech pan sobie igły skróci.

Świerk zaś żale miał do brzozy:

Pani słońce mi zasłania!

A pan wcale nie jest lepszy

i nikomu się nie kłania!

Całą wodę dąb wypija!

Wszystko pewnie przez te liście!

Mój jałowcu – nie przesadzaj,

nie masz racji, krzewie, oczywiście!

Młoda sosna głos zabrała:

Skończcie, proszę, kłótnie, spory.

Lepiej żyjmy sobie w zgodzie,

tak jak było do tej pory.

Mała jestem – każdy widzi.

Tutaj się bezpiecznie czuję.

Pośród was tak rosnę sobie.

Nic mi przez to nie brakuje.

Drzewa aż się zawstydziły.

Przeprosiły się czym prędzej.

A na koniec obiecały:

już nie będzie kłótni więcej!

 

Rozmowa na podstawie wiersza.

które drzewa są wymienione w wierszu?

o co kłóciły się drzewa?

kto je pogodził?

co powiedziała młoda sosna?

jak zareagowały drzewa?

 

3. Z czego składa się drzewo ?

Informacja dla dzieci:

Drzewo ma korzenie, pień i koronę drzewa. Korzenie pobierają z ziemi pożywienie (wodę i składniki mineralne).

Pień jest pokryty korą, która chroni drzewo przed uszkodzeniami.

Korona drzew, czyli gałęzie z liśćmi, także są bardzo ważne, bo dają nam tlen, dzięki któremu możemy oddychać.

 

4. Zabawy ruchowe.

Zabawa ruchowa – „Drzewa.”

Dzieci porusza się swobodnie Na hasło : wiatr – dziecko zatrzymuje się. Jest drzewem, unosi ręce do góry i porusza nimi jak gałęziami.

Zabawa ruchowa z elementem czworakowania – „Jeż i lis”

Dziecko powoli porusza się na czworakach jak jeż. Na hasło : Uwaga, lis!, jeż zwijają się w „kulkę”. Gdy rodzic zacznie grać na grzechotce, dziecko –jeż może się znów poruszać.

 

5. Ćwiczenia oddechowe „Liście”.

Dziecko kładzie liść na dłoni, wciąga powietrze nosem. Wypuszczając powietrze ustami, stara się zdmuchnąć liść jak najdalej się da. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.