24.06.2020 środa

Projekt „Sport”

 

Cele ogólne

określanie, co interesuje dzieci i czego chciałyby się dowiedzieć o sporcie,

wzbogacanie wiadomości na temat wybranych dyscyplin sportowych,

znaczenie sportu dla naszego zdrowia

 

1. Zawody sportowe

Prezentowanie symboli olimpijskich.

obejrzyj zdjęcie , czy znasz ten symbol?

 

Informacja dla dzieci

To symbol olimpijski, który widnieje na fladze olimpijskiej, wciąganej na maszt podczas ceremonii otwarcia olimpiad . Przecinające się różnokolorowe koła na fladze olimpijskiej symbolizują zarówno różnorodność (kolory), jak i jedność (koła łączą się ze sobą) ludzi mieszkających na całym świecie. Poszczególne kolory kół symbolizują kontynenty: niebieski – Europę, czarny – Afrykę, czerwony – Amerykę, żółty – Azję, zielony – Australię. Kolory te zostały dobrane tak, aby przynajmniej jeden wystąpił na fladze każdego państwa.

– czy oglądaliście w telewizji, transmisje z olimpiady sportowej ?

czy wiesz jakie olimpiady się organizuje?

czy wiesz kto wymyślił olimpiadę ?

czy odbywają się inne zawody poza olimpiadą ?

jakie zawody lubisz oglądać ?

Informacja dla dzieci

Pierwsze igrzyska olimpijskie odbywały się tak jak obecnie co cztery lata w Olimpii w starożytnej Grecji. Najstarszą dyscypliną starożytnych igrzysk był bieg krótki na dystansie jednego stadionu. Po roku 393 n.e., kiedy to rozegrano ostatnie Igrzyska ery starożytnej, pamięć o greckich olimpiadach zamarła.

Nowożytne igrzyska olimpijskie rozgrywane są od 1896 r. Odbyły się one w Atenach. Od roku 1924 rozgrywane są także igrzyska zimowe.

Nawiązują one do tradycji antycznych igrzysk olimpijskich. Zdecydowana większość zawodników traktuje igrzyska olimpijskie jako najważniejsze zawody sportowe, a złoty medal olimpijski, jako najcenniejsze i najbardziej wyczekiwane trofeum.

2. Wywiad na temat sportu.

 

                   

 

                     

 

                            

 

jak jednym słowem można nazwać to, co jest przedstawione na obrazkach?

co to jest sport?

jakie znacie dyscypliny sportowe?

jakie dyscypliny sportowe uprawiamy latem, a jakie zimą?

dlaczego ludzie uprawiają sport?

gdzie można uprawiać sport?

czy my też możemy uprawiać sport?

 

2. W zdrowym ciele zdrowy duch

zagadka

Ci go uprawiają,

co o zdrowie dbają.

Mówią, że każdy ruch

to zdrowy w ciele duch.

 

Słuchanie wiersza I. Fabiszewskiej „Gimnastyka”.

Rano wstaję,

wkładam dres.

Otwieram okno,

miło jest.

Skaczę w górę,

skaczę w bok,

i do tyłu

robię skok.

Ręce w przód,

ręce w tył.

Ćwiczę, abym

zdrowy był.

o czym była mowa w wierszu?

dlaczego należy wykonywać różnego rodzaju ćwiczenia ruchowe?

ile czasu powinniśmy poświęcać na gimnastykę i jak często powinniśmy ćwiczyć?

czy gimnastyka to także uprawianie sportu?

wykonaj takie czynności jak w wierszu !

 

Ćwiczymy!

Ćwiczenie uruchamiające duże grupy mięśniowe – „Rzut dyskiem.”

Dziecko stoi w lekkim rozkroku. Pochyla się w przód, nie uginając nóg

w kolanach. Naśladuje ruch podnoszenia dysku z podłogi. Bierze dysk w prawą rękę, wykonuje głęboki zamach do tyłu i rzuca dyskiem do przodu. Stara się, aby rzut był jak najsilniejszy.

 

Zabawa ruchowa z elementem równowagi – „Gimnastyka artystyczna”.

Dziecko maszeruje. Na umówiony sygnał zatrzymuje się w miejscu, przyjmując dowolną pozę w staniu na jednej nodze.

 

Zabawa ruchowa z elementem skoku – „Bieg przez płotki”.

Zabawę najlepiej przeprowadzić przed domem na trawie. Układamy szarfy (wstążki tak, jak szczeble w drabinie, z tym, że w większych odległościach), tworząc z każdej z nich prostą linię (płotek). Wyjaśniamy dziecku, na czym polega jedna

z konkurencji lekkoatletycznych – bieg przez płotki. Demonstrujemy wykonanie zadania. Następnie dziecko pokonuje biegiem wyznaczoną trasę,

Stara się nie nadepnąć na żadną z nich.

Moja gimnastyka

Wymyśl swoje ćwiczenie i wykonaj go z bliskimi.

Ćwiczenie uspokajające „Dbamy o zdrowie”.

Dziecko z rodzicem siada naprzeciwko siebie. Powtarzamy rymowankę:

My o zdrowie dbamy,

różne sporty uprawiamy.

(klaszcząc wzajemnie w swoje prawe i lewe dłonie.)