8.04.2021r. Maluchy
W świecie teatru.
Cele :
– poznanie pojęcia “teatr” oraz roli aktora w teatrze,
– rozwijanie kreatywności i zdolności manualnych,
- Wysłuchajcie wiersza Marleny Szeląg pt.”W teatrze”.
W wygodnym fotelu siedzę w teatrze,
przed siebie na scenę wciąż patrzę, i patrzę…
Wtem gasną światła w wielkiej sali,
wszyscy rozmawiać zaraz przestali.
Do góry pnie się czerwona kurtyna,
bo właśnie spektakl się rozpoczyna.
Już scenografia wprawia w zdumienie,
do zamku przeniesie nas przedstawienie.
Wtem aktor wchodzi w złotej koronie
i siada dostojnie na wielkim tronie.
A z nim aktorka w sukni balowej,
odgrywa rolę mądrej królowej.
Już słychać w dali trąby i dzwony,
poddani składają niskie ukłony.
Wtem rycerz pojawia się w lśniącej zbroi,
a obok niego koń płowy stoi.
Lecz koń ten nie jest żywą istotą,
jest rekwizytem, ręczną robotą.
I chociaż z drewna jest wyrzeźbiony,
to w przedstawieniu jest ożywiony.
I szybko tak mija mi czas w teatrze,
a gdy się boję, na scenę nie patrzę!
Kiedy się smucę lub kiedy wzruszę,
łezki w chusteczkę wytrzeć wnet muszę.
Są też momenty wielkiej radości,
skąd tyle emocji w mym sercu gości?
Teraz aktorzy zdejmują maski,
chyba czekają na widzów oklaski?
Z uśmiechem nisko nam się kłaniają,
wielkie uznanie i brawa dostają!
Czerwona kurtyna się opuściła
i całą scenę znów zasłoniła.
Wtem błysły światła w wielkiej sali,
wszyscy ze swoich foteli wstali.
I to już koniec jest przedstawienia
– Teatrze magiczny, do zobaczenia!
Rodzic zadaje dziecku pytania do wysłuchanego utworu: W jakie miejsce przeniósł nas wiersz? Po co chodzi się do teatru? Jacy bohaterowie występowali w spektaklu, o którym opowiadał wiersz? Co możemy zobaczyć i znaleźć w teatrze? (R. rozmawia z dzieckiem i na temat scenografii, sali, sceny, kurtyny, aktorów, masek, kostiumów, afiszu, biletów itp.) Jakie emocje, uczucia może w nas wzbudzić przedstawienie teatralne?
2.Zapraszam do obejrzenia filmu edukacyjnego – „Jak powstaje spektakl teatralny?”
https://www.youtube.com/watch?v=TkBHN9TYP-0
3.W teatrze mogą grać nie tylko prawdziwi aktorzy, ale np. kukiełki, pacynki albo marionetki. Spróbujcie nazwać postacie na poniższych obrazkach.
4.Zabawa ruchowa „Kurtyna do góry, kurtyna w dół”.
Dziecko maszeruje po pokoju w rytmie granym przez R. na tamburynie, trzymając za rogi chustę. Gdy muzyka cichnie, R. podaje hasło: Kurtyna w dół! – dziecko chwyta chusty za dwa rogi, wyciąga do góry ręce, staje na palcach i powoli kuca, naśladując chustą opuszczanie kurtyny. Gdy muzyka cichnie i R. podaje hasło: Kurtyna w górę! – dziecko kuca i chwyta chustę za dwa rogi, po czym powoli wstaje, wyciąga ręce do góry i stoi na palcach, naśladując chustą podnoszenie kurtyny. Wznowienie gry na tamburynie jest znakiem do dalszego marszu.
5.Zaproponujcie rodzicom zabawę w teatr. Pomoże wam w tym poniższy film. Aktorami mogą zostać również wasze maskotki albo kukiełka wykonana z drewnianej łyżki.