8.04.2021r. Maluchy

W świecie teatru.

 

Cele :

– poznanie pojęcia “teatr” oraz roli aktora w teatrze,

– rozwijanie kreatywności i zdolności manualnych,

 

  1. Wysłuchajcie wiersza Marleny Szeląg pt.”W teatrze”.

W wygodnym fotelu siedzę w teatrze,

przed siebie na scenę wciąż patrzę, i patrzę…

Wtem gasną światła w wielkiej sali,

wszyscy rozmawiać zaraz przestali.

Do góry pnie się czerwona kurtyna,

bo właśnie spektakl się rozpoczyna.

Już scenografia wprawia w zdumienie,

do zamku przeniesie nas przedstawienie.

Wtem aktor wchodzi w złotej koronie

i siada dostojnie na wielkim tronie.

A z nim aktorka w sukni balowej,

odgrywa rolę mądrej królowej.

Już słychać w dali trąby i dzwony,

poddani składają niskie ukłony.

Wtem rycerz pojawia się w lśniącej zbroi,

a obok niego koń płowy stoi.

Lecz koń ten nie jest żywą istotą,

jest rekwizytem, ręczną robotą.

I chociaż z drewna jest wyrzeźbiony,

to w przedstawieniu jest ożywiony.

I szybko tak mija mi czas w teatrze,

a gdy się boję, na scenę nie patrzę!

Kiedy się smucę lub kiedy wzruszę,

łezki w chusteczkę wytrzeć wnet muszę.

Są też momenty wielkiej radości,

skąd tyle emocji w mym sercu gości?

Teraz aktorzy zdejmują maski,

chyba czekają na widzów oklaski?

Z uśmiechem nisko nam się kłaniają,

wielkie uznanie i brawa dostają!

Czerwona kurtyna się opuściła

i całą scenę znów zasłoniła.

Wtem błysły światła w wielkiej sali,

wszyscy ze swoich foteli wstali.

 I to już koniec jest przedstawienia

– Teatrze magiczny, do zobaczenia!

Rodzic zadaje dziecku pytania do wysłuchanego utworu: W jakie miejsce przeniósł nas wiersz? Po co chodzi się do teatru? Jacy bohaterowie występowali w spektaklu, o którym opowiadał wiersz? Co możemy zobaczyć i znaleźć w teatrze? (R. rozmawia z dzieckiem i na temat scenografii, sali, sceny, kurtyny, aktorów, masek, kostiumów, afiszu, biletów itp.) Jakie emocje, uczucia może w nas wzbudzić przedstawienie teatralne?

2.Zapraszam do obejrzenia filmu edukacyjnego – „Jak powstaje spektakl teatralny?”

https://www.youtube.com/watch?v=TkBHN9TYP-0

3.W teatrze mogą grać nie tylko prawdziwi aktorzy, ale np. kukiełki, pacynki albo marionetki. Spróbujcie nazwać postacie na poniższych obrazkach.

4.Zabawa ruchowa „Kurtyna do góry, kurtyna w dół”.

Dziecko maszeruje po pokoju w rytmie granym przez R. na tamburynie, trzymając za rogi chustę. Gdy muzyka cichnie, R. podaje hasło: Kurtyna w dół! – dziecko chwyta chusty za dwa rogi, wyciąga do góry ręce, staje na palcach i powoli kuca, naśladując chustą opuszczanie kurtyny. Gdy muzyka cichnie i R. podaje hasło: Kurtyna w górę! – dziecko kuca i chwyta chustę za dwa rogi, po czym powoli wstaje, wyciąga ręce do góry i stoi na palcach, naśladując chustą podnoszenie kurtyny. Wznowienie gry na tamburynie jest znakiem do dalszego marszu.

5.Zaproponujcie rodzicom zabawę w teatr. Pomoże wam w tym poniższy film. Aktorami mogą zostać również wasze maskotki albo kukiełka wykonana z drewnianej łyżki.