09.04.2021
Temat : W Muzeum.
Cele ogólne:
-kształtowanie szeroko rozumianej kultury, w tym kultury osobistej,
-rozwijanie słownika czynnego,
– poznanie pojęć związanych z muzeum: eksponat, wystawa,
-rozwijanie sprawności motoryki małej
-znajomość zasad zachowania się w muzeum
– uświadomienie znaczenia muzeum dla tradycji i kultury.
1.Zapraszamy na poranną gimnastykę.
https://wordwall.net/pl/resource/1069314/gimnastyka-przedszkolaka
- Rodzic zadaje dzieciom zagadkę:
„Tutaj znajdziesz dawne zbroje,
tarcze, miecze oraz zwoje
dzbanki, kości, znaleziska,
co pochodzą z wykopaliska.
Obcy tutaj wiatru szum,
bo to jest…” - Gdy dzieci odgadną, że chodzi o muzeum, wówczas rodzic pyta dzieci, co wiedzą o muzeum. Rodzic wyjaśnia co to jest muzeum.
4.Co gromadzimy w muzeum- zabawa słownikowa.
Rodzic zadaje pytania, dzieci odpowiadają na podstawie swoich doświadczeń. Rodzic zwraca uwagę, że może też wyglądać inaczej, np.: skanseny, muzea pałacowe, izby pamięci, centra kulturalne, muzea wirtualne. W każdym muzeum są gromadzone i prezentowane inne przedmioty. Na koniec rodzic zadaje pytanie ;Dlaczego gromadzimy różne rzeczy i pokazujemy je na wystawach? Rodzic kieruję rozmową w taki sposób, aby dzieci zrozumiały, że w muzeum zdobywamy wiedzę o przeszłości.
- Rodzic wyjaśnia pojęcie „eksponat” oraz „wystawa”. Prezentuje dzieciom różne przykłady eksponatów.
- Rodzic z dziećmi tworzy „Muzeum zabawek”, gdzie eksponatami są rzeczy bliskie dzieciom. Zadaniem dzieci jest stworzyć zbiory eksponatów, porównać je ze sobą.
6.Zabawa dydaktyczna „ Eksponaty muzealne”- Dziecko dostaje zdjęcie dowolnego eksponatu muzealnego np. meble, ubrania, zabawki. Dziecko podaje nazwę eksponatu i określa jakiego ten eksponat jest rodzaju. Następnie odwraca kartkę na drugą stronę, a Rodzic wydaje polecenia dotyczące rysowania linii. Pokaż górny brzeg kartki, pokarz dolny brzeg kartki, lewy, prawy. Narysuj kropkę na środku górnego brzegu, a teraz na środku dolnego – połącz kropki linią. W ten sposób dzieci rysują jeszcze kilka linii tak by podzielić zdjęcie na kilka części. Dzieci rozcinają wzdłuż linii i składają w całość naklejają na kartkę.
7.Następnie rodzic wraz z dziećmi ogląda wystawy. Wspólnie tworzą regulamin muzeum. Dzieci proponują zasady, jakie powinny w nim obowiązywać oraz rysują wybraną przez siebie zasadę.
8.Ptak- praca plastyczno- techniczna.
Tworzenie wraz z rodzicami rzeźby z papieru.
https://www.youtube.com/watch?v=aGPzDjs-ozU
Zapraszamy do wirtualnego zwiedzania naszych muzeów i zamków.
https://www.ai360.pl/panoramy/12
Wirtualne zwiedzanie Kolekcja Lanckorońskich:
https://wawel.krakow.pl/kolekcja-lanckoronskich-wirtualne-zwiedzanie
Opowieści muzealne online:
https://wawel.krakow.pl/przezdziurkeodklucza
ZAMEK KRÓLEWSKI W WARSZAWIE
https://www.ai360.pl/panoramy/85
MUZEUM NARODOWE W KRAKOWIE
Ekspozycja online
https://artsandculture.google.com/partner/the-national-museum-in-krakow
Wirtualne muzeum
MUZEUM ARCHEOLOGICZNE W KRAKOWIE
Wirtualny spacer
https://ma.wkraj.pl/html5/index.php?id=60467#/60467
MUZEUM LOTNICTWA POLSKIEGO
Wirtualne zwiedzanie
https://wirtualnyspacer.krakow.pl/html5/index.php?id=52619#/52392/264.90865730285645