JESTEM KULTURALNY
12.04.2021r
Temat: Kultura przy stole.
Cele ogólne: Kształtowanie szeroko rozumianej kultury, w tym kultury osobistej rozwijanie słownika czynnego, nauka używania zwrotów grzecznościowych w życiu codziennym, poznanie zasad, jakie powinny obowiązywać podczas organizowania przyjęć, wyrażanie radości z uczestnictwa w zabawach z inscenizacją, wielozmysłowe poznawanie świata.
- Słuchanie wiersza, czytanego przez rodzica.
„Kwoka”- Jan Brzechwa
Proszę pana, pewna kwoka
Traktowała świat z wysoka
I mówiła z przekonaniem:
– Grunt to dobre wychowanie!
Zaprosiła raz więc gości,
By nauczyć ich grzeczności.
Osioł pierwszy wszedł, lecz przy tym
W progu garnek stłukł kopytem.
Kwoka wielki krzyk podniosła:
– Widział kto takiego osła?!
Przyszła krowa. Tuż za progiem
Zbiła szybę lewym rogiem.
Kwoka, gniewna i surowa,
Zawołała: – A to krowa!
Przyszła świnia prosto z błota.
Kwoka złości się i miota:
– Co też pani tu wyczynia?
Tak nabłocić! A to świnia!
Przyszedł baran. Chciał na grzędzie
Siąść cichutko w drugim rzędzie,
Grzęda pękła. Kwoka wściekła.
Coś o łbie baranim rzekła
I dodała: – Próżne słowa,
Takich nikt już nie wychowa,
Trudno… Wszyscy się wynoście!
No i poszli sobie goście.
Czy ta kwoka, proszę pana,
Była dobrze wychowana?
- Animowany wiersz z obrazkami „Kwoka”
https://www.youtube.com/watch?v=44dL91Z-v-I
3.Rozmowa na temat wiersza :
Pytania kluczowe:
– Co to jest dobre wychowanie?
– Jak zachowuje się osoba, która jest kulturalna i dobrze wychowana?
– Kogo zaprosiła Kwoka do siebie?
– Jak zachowywała się Kwoka w stosunku do gości?
– Jakie uczucia towarzyszyły gościom?
-Czego powinna nauczyć się Kwoka zapraszając gości?
4. Przedstawienie wraz z rodzicami scenek rodzajowych, następnie omówienie ich. Dzieci wcielają się w rolę aktorów. Na zakończenie tej części zadania, dzieci pokazują właściwe według nich zachowanie.
1.Wejście do klasy spóźnionego ucznia bez przywitania.
2. Telefon do domu koleżanki bez przedstawienia się i przeproszenia.
3. Posiłek w szkolnej stołówce. Rozmowy z pełnymi ustami, bekanie, siorbanie, mlaskanie.
4. Nie sprzątanie swojego miejsca pracy po skończonych zajęciach plastycznych.
5. Głośne zachowanie w bibliotece.
6. Nieuprzejme zachowanie w autobusie wobec starszej osoby.
5. „Umiejętnie jeść to sztuka „- zabawa słownikowa.
Rodzic zadaje pytanie: Jak należy zachować się przy stole?
Dzieci odpowiadają. R. zapisuje wszystkie poprawne propozycje. Omawia z dziećmi sposób nakrycia do stołu, ułożenie sztućców, sposobu posługiwania się nimi.
6.W restauracji- zabawa dydaktyczna
Rodzic czyta zdania, dzieci określają, czy to jest prawda czy fałsz.
– W restauracji można krzyczeć i piszczeć.
– Restauracja to miejsce, w którym rodzeństwo może się szarpać
– W restauracji dla wszystkich jesteśmy mili i uprzejmi.
– W restauracji spokojnie czekamy na posiłek.
– Zawsze dziękujemy za podany posiłek.
– Gdy nam coś nie smakuje, to chrząkamy i pokazujemy język.
– Nawet jak nam coś nie smakuje, zachowujemy się kulturalnie.
– W restauracji możemy biegać między stolikami.
– Jeśli w restauracji jest kącik dla dzieci, to możemy się tam grzecznie bawić.
7.Zapraszam na filmy – „Z kulturą przy stole”
https://www.youtube.com/watch?v=OWsTnxpxxH4
8.Savoir vivre przy stole to niezwykle ważne zagadnienie, dlatego warto uczyć się jego zasad już od najmłodszych lat. Oto film pokazujący najczęściej popełniane przez dzieci błędy oraz poprawne zachowanie. -„Akademia kulinarna”
9.Nauka piosenki „Savoir Vivre”
https://www.youtube.com/watch?v=8PGR50vcJgI
Tekst piosenki:
Starszej pani ustąp miejsca w autobusie,
Kiedy jesz, nie mlaskaj, zamknij buzię
Mów dzień dobry oraz powiedz do widzenia
I przepraszam, bo to słowo dużo zmienia
Kiedy czegoś chcesz, to poproś o to grzecznie
Gdy gdzieś wchodzisz, to zapukaj tam koniecznie
Jak ktoś mówi, nie przerywaj, to nieładnie
Pomóż podnieść, kiedy komuś coś upadnie
Ref. Te zasady niech poznają wszystkie dzieci
Kto je pozna ten przykładem jasno świeci
Savoir vivre’u to zasady najważniejsze
Z nimi życie jest o wiele przyjemniejsze
Nóż jest w prawej a widelec w lewej ręce
Nie wyśmiewaj się z kolegów nigdy więcej
Kiedy kaszlesz albo kichasz zasłoń buzię
A nie powie nikt do Ciebie Ty łobuzie!
10. Zobacz o czym informuje ułożenie sztućców przy stole.