PROGRAM WYCHOWAWCZY
SAMORZĄDOWEGO
PRZEDSZKOLA
W WOŁOWICACH
WIZJA PRZEDSZKOLA :
Nasze Przedszkole – przedszkolem otwartym i partnerskim
Przedszkole to mała społeczność w której kształtuje się osobowość dzieci
Pragniemy, aby nasi wychowankowie potrafili zrozumieć siebie, odnaleźć swoje miejsce w rodzinie i społeczeństwie, aby wyrośli na ludzi aktywnych, otwartych, tolerancyjnych i wrażliwych na potrzeby innych.
ZADANIA SAMORZĄDOWEGO PRZEDSZKOLA W WOŁOWICACH JAKO ŚRODOWISKA ODDZIAŁYWAŃ WYCHOWAWCZYCH:
- opieka nad wszechstronnym, harmonijnym rozwojem dziecka,
- tworzenie sytuacji umożliwiających rozwój wszystkich sfer osobowości dziecka,
- koordynowanie oddziaływań wychowawczych domu rodzinnego, przedszkola, środowiska rówieśniczego,
- przygotowanie do samodzielnego funkcjonowania w środowisku szkolnym , a w przyszłości w społeczeństwie,
- kształtowanie ludzi wrażliwych, tolerancyjnych, otwartych na potrzeby innych ludzi,
- kształtowanie umiejętności kulturalnego zachowania się,
- kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie poprzez wspólną naukę, rozwiązywanie zadań i problemów,
- kształtowanie umiejętności właściwego wyrażania swoich opinii, sądów, emocji,
- wyrobienie nawyku bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach społecznych
- kształtowanie patriotyzmu do własnej Ojczyzny, szacunku dla innych narodów, kultur i religii.
METODY PRACY WSPOMAGAJĄCE REALIZACJĘ ZADAŃ
- gry symulacyjne
- zabawy tematyczne i dowolne
- dyskusje z grupą przy ilustracjach i historyjkach obrazkowych
- czytanie opowiadań, legend, baśni,
- drama
- zabawy w teatr
- treningi umiejętności
- spotkania poznawcze
- wykorzystywanie doświadczeń dzieci
- wspólne rozwiązywanie problemów
- wycieczki tematyczne
- wyjazdy – wycieczki
FORMY PRACY
- praca z całą grupą
- praca w zespołach zadaniowo – problemowych
- praca indywidualna
I. ROSNĘ I ROZWIJAM SIĘ
- opieka nad wszechstronnym, harmonijnym rozwojem dziecka,
- tworzenie sytuacji umożliwiających rozwój wszystkich sfer osobowości dziecka,
- koordynowanie oddziaływań wychowawczych domu rodzinnego, przedszkola, środowiska rówieśniczego,
SPOSOBY REALIZACJI
|
OSOBY ODPOWIEDZIALNE |
MONITOROWANIE |
|
nauczyciele
nauczyciele w konsultacji z dyrektorem
logopeda, psycholog, nauczyciele nauczyciele we współpracy z rodzicami poradnią psychologiczno-pedagogiczną nauczyciele we współpracy z rodzicami
nauczyciele |
podsumowanie obserwacji, porównywanie osiągnięć dzieci w różnych okresach czasu
protokoły z zebrań, notatki ze spotkań z rodzicami
zapisy w dziennikach, hospitacja zajęć w ranku i po południu, opinia specjalistów zapisy w kartach obserwacji, zapisy w dzienniku karty obserwacji karty obserwacji ,dyplomy, nagrody
zapisy w dziennikach, planach, protokoły spotkań z rodzicami. |
II. JESTEM CZŁONKIEM PRZEDSZKOLNEJ SPOŁECZNOŚCI
- przygotowanie do samodzielnego funkcjonowania w środowisku szkolnym , a w przyszłości w społeczeństwie, (kształtowanie umiejętności pokonywania trudności, rozwiązywania problemów i konfliktów)
- kształtowanie ludzi wrażliwych, tolerancyjnych, otwartych na potrzeby innych ludzi,
- kształtowanie umiejętności kulturalnego zachowania się,
- kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie poprzez wspólną naukę, rozwiązywanie zadań i problemów,
SPOSOBY REALIZACJI
|
OSOBY ODPOWIEDZIALNE |
MONITOROWANIE |
|
nauczyciele, dyrektor , pomoc wychowawcy, woźna |
karty obserwacji dzieci, zapisy w planach i dziennikach, hospitacja zajęć ,obserwacja zachowań dzieci, scenariusze zajęć, kronika
|
III. JESTEM POLAKIEM , POZNAJĘ CAŁY ŚWIAT
- kształtowanie patriotyzmu do własnej Ojczyzny, szacunku dla innych narodów, kultur i religii,
- kształtowanie ludzi wrażliwych, tolerancyjnych, otwartych na potrzeby innych ludzi,
SPOSOBY REALIZACJI |
OSOBY ODPOWIEDZIALNE |
MONITOROWANIE |
|
dyrektor, nauczyciele
nauczyciele, rodzice
dyrektor, nauczyciele
dyrektor, nauczyciele
nauczyciele
nauczyciele
|