PROGRAM  WYCHOWAWCZY

SAMORZĄDOWEGO

PRZEDSZKOLA

W WOŁOWICACH

WIZJA PRZEDSZKOLA :

Nasze Przedszkole – przedszkolem otwartym i partnerskim

Przedszkole to mała społeczność w której kształtuje się osobowość dzieci

 

Pragniemy, aby nasi wychowankowie potrafili zrozumieć siebie, odnaleźć swoje miejsce w rodzinie i społeczeństwie, aby wyrośli na ludzi aktywnych, otwartych, tolerancyjnych i wrażliwych na potrzeby innych.

 

 

ZADANIA SAMORZĄDOWEGO PRZEDSZKOLA W WOŁOWICACH JAKO ŚRODOWISKA ODDZIAŁYWAŃ WYCHOWAWCZYCH:

 

  • opieka nad wszechstronnym, harmonijnym rozwojem dziecka,
  • tworzenie sytuacji umożliwiających rozwój wszystkich sfer osobowości dziecka,
  • koordynowanie oddziaływań wychowawczych domu rodzinnego, przedszkola, środowiska rówieśniczego,
  • przygotowanie  do samodzielnego funkcjonowania w środowisku szkolnym , a w przyszłości w  społeczeństwie,
  • kształtowanie ludzi wrażliwych, tolerancyjnych, otwartych na potrzeby innych ludzi,
  • kształtowanie umiejętności kulturalnego zachowania się,
  • kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie poprzez wspólną naukę, rozwiązywanie zadań i problemów,
  • kształtowanie umiejętności właściwego  wyrażania swoich opinii, sądów, emocji,
  • wyrobienie nawyku bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach społecznych
  • kształtowanie patriotyzmu do własnej Ojczyzny, szacunku dla innych narodów, kultur i religii.

 

METODY PRACY WSPOMAGAJĄCE REALIZACJĘ  ZADAŃ

  • gry symulacyjne
  • zabawy tematyczne i dowolne
  • dyskusje z grupą przy ilustracjach i historyjkach  obrazkowych
  • czytanie opowiadań, legend, baśni,
  • drama
  • zabawy w teatr
  • treningi umiejętności
  • spotkania poznawcze
  • wykorzystywanie doświadczeń dzieci
  • wspólne rozwiązywanie problemów
  • wycieczki tematyczne
  • wyjazdy – wycieczki

 

FORMY PRACY

  • praca z całą grupą
  • praca w zespołach zadaniowo – problemowych
  • praca indywidualna

 

I. ROSNĘ I ROZWIJAM SIĘ

  • opieka nad wszechstronnym, harmonijnym rozwojem dziecka,
  • tworzenie sytuacji umożliwiających rozwój wszystkich sfer osobowości dziecka,
  • koordynowanie oddziaływań wychowawczych domu rodzinnego, przedszkola, środowiska rówieśniczego,

     

 

SPOSOBY REALIZACJI

 

OSOBY ODPOWIEDZIALNE

MONITOROWANIE

 

  1. Obserwacja zachowań i umiejętności dzieci, rejestracja informacji w  kartach diagnostycznych.
  2. Ścisły kontakt z rodzicami lub opiekunami dziecka poprzez:
    1. kontakty indywidualne,
    2. zebrania,
    3. zajęcia otwarte,
    4. imprezy i uroczystości przedszkolne,
    5. przekazywanie informacji w formie pisemnej o osiągnięciach dzieci .
    6. ankiety dla rodziców,
    7. wywiad z rodzicami
  3. Tworzenie sytuacji edukacyjnych umożliwiających obserwację dziecka
  4. Wykonywanie  badań logopedycznych i psychologicznych  w porozumieniu z rodzicami.
  5. Ustalenie grup wyrównawczych oraz kierunku pracy przyjętej z dzieckiem przy współpracy rodziców
  6. Odkrywanie i pielęgnowanie talentów, rozwijanie zdolności dzieci poprzez
    1. tworzenie odpowiednich sytuacji edukacyjnych,
    2. udział dzieci w różnorodnych konkursach i przeglądach.
  7. Promowanie wśród dzieci i rodziców zdrowego stylu życia.
    1. planowanie zdrowych i atrakcyjnych jadłospisów,
    2. organizowanie zabaw kulinarnych dla dzieci,
    3. organizowanie pogadanek dla rodziców,
    4. organizowanie zabaw na świeżym powietrzu, dni sportu.

 

nauczyciele

 

 

nauczyciele w konsultacji z dyrektorem

 

logopeda, psycholog, nauczyciele

nauczyciele we współpracy z rodzicami poradnią psychologiczno-pedagogiczną

nauczyciele we współpracy z rodzicami

 

nauczyciele

 

podsumowanie obserwacji, porównywanie osiągnięć  dzieci w różnych okresach czasu

 

protokoły z zebrań, notatki ze spotkań z rodzicami

 

 

zapisy w dziennikach, hospitacja zajęć w ranku i po południu,

opinia specjalistów

zapisy w kartach obserwacji, zapisy w dzienniku

karty obserwacji

karty obserwacji ,dyplomy, nagrody

 

zapisy w dziennikach, planach, protokoły spotkań z rodzicami.

 

II. JESTEM CZŁONKIEM PRZEDSZKOLNEJ SPOŁECZNOŚCI

  • przygotowanie  do samodzielnego funkcjonowania w środowisku szkolnym , a w przyszłości w społeczeństwie, (kształtowanie umiejętności pokonywania trudności, rozwiązywania problemów i konfliktów)
  • kształtowanie ludzi wrażliwych, tolerancyjnych, otwartych na potrzeby innych ludzi,
  • kształtowanie umiejętności kulturalnego zachowania się,
  • kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie poprzez wspólną naukę, rozwiązywanie zadań i problemów,

  

SPOSOBY REALIZACJI

 

OSOBY ODPOWIEDZIALNE

MONITOROWANIE

  1. Wprowadzanie umów, kodeksu przedszkolaka i ich przestrzeganie.
  2. Wspólne porządkowanie sali , zabawek.
  3. Nagradzanie pozytywnych zachowań dzieci .
  4. Organizowanie pracy dzieci w grupach.
  5. Gry symulacyjne, drama.
  6. Wykorzystanie literatury, filmu, historyjek obrazkowych.
  7. Wycieczki po okolicy, poznawanie miejscowości.
  8. Udział w akcjach na rzecz innych dzieci.
  9. Udział w imprezach kulturalnych.
  10. Organizowanie wspólnie z dziećmi uroczystości przedszkolnych.
  11. Pielęgnowanie uroczystości przedszkolnych
  12.  Omawianie sytuacji problemowych

 nauczyciele, dyrektor , pomoc wychowawcy, woźna

 karty obserwacji dzieci, zapisy w planach i dziennikach,

hospitacja zajęć ,obserwacja zachowań dzieci,

scenariusze zajęć, kronika

 

 

 

 

 

 

III. JESTEM POLAKIEM , POZNAJĘ CAŁY ŚWIAT

  • kształtowanie patriotyzmu do własnej Ojczyzny, szacunku dla innych narodów, kultur i religii,
  • kształtowanie ludzi wrażliwych, tolerancyjnych, otwartych na potrzeby innych ludzi,

 

 

SPOSOBY REALIZACJI

OSOBY ODPOWIEDZIALNE

MONITOROWANIE

   

  1. Pielęgnowanie tradycji rodzinnych, przedszkolnych  i lokalnych:
    1. tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających
    2. poznawaniu historii rodziny,
    3. wspólne przeżywanie Świąt Bożego Narodzenia i Wielkanocy , przygotowywanie ozdób  świątecznych,
    4. tworzenie przedszkolnych tradycji (kalendarz adwentowy, imprezy okolicznościowe, urodziny poszczególnych przedszkolaków),
    5. udział dzieci w przedszkolnych imprezach i uroczystościach,
    6. udział w obchodach Dni Gminy Czernichów i innych  gminnych uroczystościach.
  2. Poznawanie najbliższej okolicy:
    1. organizowanie wycieczek, spacerów po wsi, poznawanie najważniejszych wiejskich instytucji : szkoła, straż pożarna)
    2. organizowanie  wystaw, tworzenie albumów,
    3. wzbogacanie przedszkolnego muzeum o nowe eksponaty,
    4. organizowanie spotkań z twórcami ludowymi (wikliniarstwo, rzeźba w drewnie, tkactwo)
  3.  Promowanie Przedszkola:  
    1. udział w konkursach organizowanych na terenie gminy i poza nią,
    2. udział w uroczystościach na terenie gminy(np.Gminny Konkurs Plastyczny, jubileusze wołowickiej straży pożarnej, dożynki)
  4. Poznawanie Polski:
    1. organizowanie zajęć tematycznych pozwalających na poznanie różnych regionów Polski,
    2. poznawanie baśni i legend,
    3. tworzenie teatrzyków i przedstawień w oparciu o literaturę,
    4. śpiewanie regionalnych pieśni, tańczenie tańców ludowych,
    5. wykonywanie albumów ze zdjęciami, pocztówkami,
    6. słuchanie hymnu, poznawanie godła, flagi Polski,
  5. Organizowanie  spotkań z przedstawicielami różnych  zawodów np. z  policjantem, strażakiem, pielęgniarką.
  6. Poznawanie innych kultur i narodów:
    1. organizowanie zajęć tematycznych pozwalających poznawanie innych krajów,
    2. tworzenie kącików zainteresowań,
    3. zabawy kulinarne,
    4. czytanie baśni, opowiadań z innych krajów,
    5. oglądanie filmów, zdjęć, przeźroczy,
    6. zabawy z mapą,
    7. wykonywanie albumów o innych krajach,
    8. wykonywanie piosenek i tańców z innych krajów,
    9. spotkania z przedstawicielami innych narodów.

 

dyrektor, nauczyciele

 

 

 

 

 

nauczyciele, rodzice

 

 

dyrektor, nauczyciele

 

 

  

dyrektor, nauczyciele

 

 

  

nauczyciele

 

 

nauczyciele