STATUT
SAMORZĄDOWEGO
PRZEDSZKOLA
W WOŁOWICACH
Rozdział 1
Nazwa i rodzaj Przedszkola
§ 1
- Samorządowe Przedszkole w Wołowicach jest przedszkolem publicznym.
- Przedszkole ma siedzibę w Wołowicach, Wołowice 1, 32-070 Czernichów.
- Organem prowadzącym Przedszkole jest Gmina Czernichów.
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad Przedszkolem jest Małopolski Kurator Oświaty.
§ 2
Ilekroć w statucie jest mowa o:
- Przedszkolu – należy przez to rozumieć Samorządowe Przedszkole w Wołowicach;
- dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora Samorządowego Przedszkola w Wołowicach;
- nauczycielach – należy przez to rozumieć nauczycieli zatrudnionych w Samorządowym Przedszkolu w Wołowicach;
- dzieciach – należy przez to rozumieć dzieci uczęszczające do Samorządowego Przedszkola w Wołowicach;
- rodzicach – należy przez to rozumieć rodziców/opiekunów prawnych/ dzieci uczęszczających do Samorządowego Przedszkola w Wołowicach;
- organie prowadzącym – należy przez to rozumieć Gminę Czernichów;
- ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 14 grudnia 2016r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 z późn. zm.)
Rozdział 2
Cele i zadania Przedszkola
§ 3
- Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.
- Do zadań Przedszkola należy:
- wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju;
- tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa;
- wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych;
- zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony;
- wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań;
- wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie;
- tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym;
- przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci;
- tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki;
- tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka;
- tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy;
- współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka;
- kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju;
- systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju;
- systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole;
- organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej;
- tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
- Warunki i sposób realizacji:
- nauczyciele organizują zajęcia wspierające rozwój dziecka
- nauczyciele, organizując zajęcia kierowane, biorą pod uwagę możliwości dzieci, ich oczekiwania poznawcze i potrzeby wyrażania swoich stanów emocjonalnych, komunikacji oraz chęci zabawy;
- nauczyciel przygotowuje dzieci do wykonywania czynności złożonych, takich jak liczenie, czytanie, a nawet pisanie, zgodnie z fizjologią i naturą pojawiania się tychże procesów;
- poprzez zabawę dziecko poznaje alfabet liter drukowanych;
- dziecko przygotowuje się do nauki czytania i pisania oraz uczestniczy w procesie alfabetyzacji;\
- nauczyciele diagnozują, obserwują dzieci i twórczo organizują przestrzeń ich rozwoju, włączając do zabaw i doświadczeń przedszkolnych potencjał tkwiący w dzieciach oraz ich zaciekawienie elementami otoczenia;
- organizacja zabawy, nauki i wypoczynku w przedszkolu oparta jest na rytmie dnia, czyli powtarzających się systematycznie fazach, które pozwalają dziecku na stopniowe zrozumienie pojęcia czasu i organizacji oraz dają poczucie bezpieczeństwa i spokoju, zapewniając mu zdrowy rozwój;
- organizacja zajęć rytmiki, które powinny być prowadzone w każdej grupie wiekowej;
- organizacja gimnastyki, ze szczególnym uwzględnieniem ćwiczeń zapobiegających wadom postawy;
- organizowanie stałych kącików zainteresowań takich jak: czytelniczy, konstrukcyjny, artystyczny, przyrodniczy;
- organizowanie czasowych kącików zainteresowań związanych z realizowaną tematyką, świętami okolicznościowymi, specyfiką pracy przedszkola;
- organizacja zajęć na świeżym powietrzu;
- odpowiednio wyposażone miejsca przeznaczone na odpoczynek dzieci;
- odpowiednia aranżacja wnętrz Przedszkola.
§ 4
- Przedszkole realizuje zadania związane ze wspomaganiem indywidualnego rozwoju dziecka poprzez:
- organizowanie odpowiednich warunków do zabawy, aktywnego działania i eksperymentowania przez różnicowanie zadań;
- rozbudzanie ciekawości poznawczej, zachęcanie do aktywności badawczej, wyrażania własnych myśli i przeżyć;
- organizowanie różnorodnych sytuacji edukacyjnych sprzyjających nawiązywaniu kontaktów społecznych;
- rozwijanie wrażliwości estetycznej, tworzenie warunków do rozwijania wyobraźni, fantazji oraz ekspresji plastycznej, muzycznej, ruchowej i werbalnej;
- zapewnienie warunków do harmonijnego rozwoju fizycznego, bezpiecznego zachowania i kształtowania zachowań prozdrowotnych;
- pomoc rodzinie w opiece i wychowaniu dziecka:
- rozpoznawanie możliwości rozwojowych dziecka i podjęcie w razie potrzeby wczesnej interwencji specjalistycznej,
- informowanie na bieżąco rodziców/opiekunów prawnych o postępach dziecka,
- uzgadnianie wspólnie z rodzicami/opiekunami prawnymi kierunków i zakresu zadań realizowanych przez Przedszkole oraz poszczególne grupy.
§ 5
- Przedszkole udziela dzieciom, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dziecku polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana rodzicom i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczną w Przedszkolu organizuje dyrektor.
- Korzystanie z pomocy psychologiczno- pedagogicznej w Przedszkolu jest dobrowolne i nieodpłatne.
- Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Przedszkolu udzielają dzieciom nauczyciele oraz specjaliści wykonujący w Przedszkolu zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Przedszkole udziela dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w trakcie bieżącej pracy z dziećmi oraz w formie:
- zajęć rozwijających uzdolnienia;
- zajęć specjalistycznych: korekcyjno–kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno- społeczne, oraz innych zajęć terapeutycznych;
- w razie zaistniałej konieczności w formie zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego
- zindywidualizowana ścieżka obowiązkowego rocznego przygotowania jest organizowana dla dzieci, które mogą uczęszczać do przedszkola, ale ze względu na stan zdrowia nie mogą realizować wszystkich zajęć wychowania przedszkolnego i wymagają dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych ;
- zindywidualizowana ścieżka obejmuje wszystkie zajęcia wychowania przedszkolnego, które są realizowane wspólnie z oddziałem przedszkolnym oraz indywidualnie z dzieckiem;
- objęcie dziecka zindywidualizowaną ścieżką wymaga opinii publicznej poradni, z której wynika potrzeba objęcia dziecka pomocą w tej formie.
- porad i konsultacji.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana rodzicom i nauczycielom w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
- Do zadań dyrektora w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej należy:
- planowanie i koordynowanie udzielania dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- ustalanie form udzielania pomocy, okresu jej udzielania oraz wymiar godzin dla poszczególnych form, które będą realizowane;
- współpraca z:
- rodzicami uczniów;
- poradniami psychologiczno-pedagogicznymi;
- placówkami doskonalenia nauczycieli;
- innymi przedszkolami;
- organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
- Do zadań nauczyciela w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej należy:
- rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci;
- rozpoznawanie indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci;
- rozpoznawanie zainteresowań i uzdolnień dzieci;
- prowadzenie obserwacji pedagogicznych zakończonych analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkola);
- udzielanie dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem;
- informowanie innych nauczycieli o potrzebie objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w trakcie ich bieżącej pracy z dzieckiem.
11. Nauczyciele udzielający dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej prowadzą dokumentację prowadzonych zajęć.
§ 6
- Zadania Przedszkola są realizowane z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa.
- W Przedszkolu przestrzega się następujących zasad:
- wszystkie zajęcia prowadzone są pod kierunkiem nauczyciela;
- dziecko nie może pozostawać bez opieki nauczyciela lub pomocy nauczyciela;
- podczas spacerów poza terenem Przedszkola opiekę nad grupą sprawuje co najmniej dwóch opiekunów;
- sprzęt z którego korzystają dzieci jest sprawny i bezpieczny;
- posiłki są spożywane przy stolikach na sali zabaw.
- Przedszkole dba o zdrowie dzieci poprzez:
- wdrażanie do dbałości o higienę osobistą;
- przestrzeganie przepisów w zakresie bezpieczeństwa i higieny;
- zachowanie właściwych proporcji między nauką i zabawą;
- respektowanie stosowania odżywiania wynikającego ze stanu zdrowia dziecka, w tym stosowanej diety;
- zwracanie szczególnej uwagi na dzieci, którym ze względów chorobowych wymagane jest specjalne postępowanie;
- organizację zajęć na świeżym powietrzu.
- W zakresie promocji i ochrony zdrowia Przedszkole:
- współpracuje z rodzicami w celu budowania postawy prozdrowotnej i zdrowego stylu życia dzieci;
- w realizowanych programach uwzględnia treści dotyczące dbałości o zdrowie i higienę;
- prowadzi edukację zdrowotną dzieci i pracowników;
- tworzy klimat społeczny sprzyjający:
- zdrowiu i rozwojowi dzieci i pracowników,
- osiąganiu przez wszystkich sukcesów i wspierający ich poczucie własnej wartości,
- uczestnictwu, partnerstwu i współdziałaniu członków społeczności przedszkolnej, rodziców i osób ze społeczności lokalnej;
- tworzy środowisko sprzyjające zdrowiu, bezpieczeństwu i dobremu samopoczuciu dzieci i pracowników.
§ 7
- Przedszkole sprawuje bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w Przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza jego terenem, dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych.
- Dzieci przebywające w Przedszkolu są pod opieką nauczyciela, który organizuje zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze zgodnie z programem wychowania przedszkolnego i miesięcznym planem zajęć.
- Nauczyciel jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci.
- Nauczyciel każdorazowo kontroluje miejsca, w których przebywają dzieci (sala zabaw, szatnia, łazienki, plac zabaw) oraz sprzęt, pomoce i narzędzia.
- Nauczyciel może opuścić dzieci tylko wtedy, gdy zapewni w tym czasie opiekę upoważnionej do tego osoby.
- W wypadku nieobecności nauczyciela, zastępstwo pełni inny nauczyciel wyznaczony przez dyrektora Przedszkola.
- Pracownicy Przedszkola nie podają dzieciom żadnych leków.
§ 8
- W Przedszkolu organizuje się różnorodne formy krajoznawstwa i turystyki. Organizację i program wycieczek dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb dzieci, ich stanu zdrowia oraz sprawności fizycznej.
- Wycieczki i spacery poza teren Przedszkola odbywają się z udziałem wymaganej liczby opiekunów.
- W trakcie spaceru poza terenem Przedszkola, ale w obrębie tej samej miejscowości, opiekę nad grupą 15 dzieci powinna sprawować co najmniej jedna osoba.
- Wycieczki całodzienne dzieci poza teren Przedszkola odbywają się za pisemną zgodą rodziców/prawnych opiekunów.
- Podczas wycieczki organizowanej poza teren Przedszkola, kiedy konieczne jest skorzystanie ze środków komunikacji, opiekę nad grupą do 10 dzieci powinna sprawować jedna osoba.
- W przypadku wyjazdów w ramach „zielonego przedszkola” na 6 dzieci musi przypadać jedna osoba dorosła.
- Obowiązkiem nauczyciela jest udzielenie natychmiastowej pomocy dziecku w sytuacji, gdy ta pomoc jest niezbędna. Nauczyciel jest zobowiązany powiadomić dyrektora Przedszkola oraz rodziców o zaistniałym wypadku lub zaobserwowanych niepokojących symptomach.
Rozdział 3
Organy Przedszkola
§ 9
Organami Przedszkola są:
- Dyrektor Przedszkola;
- Rada Pedagogiczna;
- Rada Rodziców.
§ 10
- Dyrektor Przedszkola:
- kieruje działalnością Przedszkola oraz reprezentuje je na zewnątrz;
- sprawuje nadzór pedagogiczny w placówce ;
- sprawuje opiekę nad dziećmi oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
- realizuje uchwały Rady Pedagogicznej, podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących;
- dysponuje środkami określonymi w planie finansowym przedszkola zaopiniowanym przez Radę Pedagogiczną Przedszkola i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie;
- wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieci, oraz nauczycielom Przedszkola w czasie zajęć organizowanych przez placówkę;
- wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych;
- współdziała ze szkołami wyższymi w zakresie organizacji praktyk pedagogicznych na terenie Przedszkola;
- Dyrektor Przedszkola może, w drodze decyzji skreślić dziecko z listy wychowanków Przedszkola w przypadkach określonych w Statucie Przedszkola. Skreślenie następuje na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej, po zasięgnięciu jej opinii.
- Dyrektor Przedszkola jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Przedszkolu nauczycieli oraz pracowników niebędących nauczycielami. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach :
- zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników Przedszkola;
- przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom Przedszkola;
- występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej Przedszkola i Rady Rodziców Przedszkola, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników przedszkola;
- Dyrektor Przedszkola w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną Przedszkola, Radą Rodziców oraz rodzicami wychowanków Przedszkola.
§ 11
- W Przedszkolu działa Rada Pedagogiczna, która jest kolegialnym organem Przedszkola w zakresie realizacji jego statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
- W skład Rady Pedagogicznej wchodzą: Dyrektor i wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Przedszkolu. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą również brać udział, z głosem doradczym, osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej Przedszkola.
- Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor.
- Przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem działalności Rady Pedagogicznej.
- Zebrania Rady Pedagogicznejsą organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym okresie, po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczychoraz w miarę bieżących potrzeb.
- Zebrania Rady Pedagogicznejmogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy Dyrektora, organu prowadzącego Przedszkole albo co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
- Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
- zatwierdzanie planów pracy Przedszkola;
- podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych w Przedszkolu, po zaopiniowaniu ich projektów przez Radę Rodziców;
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli Przedszkola;
- ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad Przedszkolem przez Małopolskiego Kuratora Oświaty, w celu doskonalenia pracy Przedszkola;
- ustalanie regulaminu swojej działalności;
- uchwalanie zmian Statutu Przedszkola;
- delegowanie przedstawiciela Rady Pedagogicznej do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko Dyrektora Przedszkola;
- wybór przedstawiciela Rady Pedagogicznej do zespołu rozpatrującego odwołanie nauczyciela od oceny pracy.
- Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- organizację pracy Przedszkola;
- projekt planu finansowego Przedszkola;
- propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
- wnioski Dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
- programy wychowania przedszkolnego;
- powierzenie stanowiska Dyrektora, gdy konkurs nie wyłonił kandydata albo do konkursu nikt się nie zgłosi:
- pracę Dyrektora Przedszkola;
- zgłaszania i opiniowanie kandydatów na członków komisji dyscyplinarnych dla nauczycieli.
- Rada Pedagogiczna może występować z wnioskami we wszystkich sprawach Przedszkola, a w szczególności:
- o odwołanie nauczyciela ze stanowiska Dyrektora
- o określenie ramowego rozkładu dnia w Przedszkolu.
- Dyrektor wstrzymuje wykonanie uchwał, o których mowa w ust. 6, niezgodnych z przepisami prawa. Sposób postępowania w przypadku wstrzymania uchwały określa ustawa.
- Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
- Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane. Teksty uchwał są rejestrowane i przechowywane osobno.
- Osoby biorące udział w zebraniu Rady Pedagogicznej są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobra osobiste dzieci lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników Przedszkola.
- Regulaminu działalności Rady Pedagogicznej, o którym mowa w ust. 7 pkt 5 określa w szczególności:
- organizację wewnętrzną Rady Pedagogicznej;
- zadania i obowiązki przewodniczącego Rady Pedagogicznej;
- zadania i obowiązki członków Rady Pedagogicznej;
- sposób zawiadomienia wszystkich członków o terminie i porządku zebrania rady;
- formy i sposób protokołowania zebrań Rady Pedagogicznej.
§ 12
- W Przedszkolu działa Rada Rodziców, która reprezentuje ogół rodziców dzieci.
- W skład Rady Rodziców wchodzą przedstawiciele rodziców dzieci z poszczególnych oddziałów, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców.
- Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
- W celu wspierania działalności statutowej Przedszkola, Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.
- Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa w szczególności:
- wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady;
- szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do Rady Rodziców;
- zasady wydatkowania zgromadzonych funduszy.
- Zebrania Rady Rodziców są protokołowane.
§ 13
Do kompetencji Rady Rodziców należy w szczególności:
- uchwalanie regulaminu swojej działalności;
- delegowanie dwóch przedstawicieli do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko Dyrektora;
- opiniowanie i zatwierdzanie programu wychowawczego opracowanego we współpracy z Radą Pedagogiczną Przedszkola
- opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez Dyrektora;
- podjęcia i prowadzenie w Przedszkolu działalności przez stowarzyszenia i inne organizacje;
- ocenę dorobku zawodowego nauczyciela stażysty, kontraktowego i mianowanego za okres stażu;
- wspólnie z Dyrektorem wnioskowanie do organu prowadzącego w sprawie ustalenia przerw w funkcjonowaniu Przedszkola;
- składanie wniosku do Dyrektora o dokonanie oceny pracy nauczyciela;
- zwracanie się do Dyrektora i innych organów Przedszkola, organu prowadzącego, organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach Przedszkola.
§ 14
- Organy Przedszkola działają w ramach posiadanych kompetencji i regulaminów tak, aby przede wszystkim:
- gwarantowały każdemu z nich możliwości swobodnego działania i podejmowania autonomicznych decyzji;
- zapewniały bieżącą wymianę informacji o podejmowanych działaniach pomiędzy organami Przedszkola.
- Bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami Przedszkola o podejmowanych i planowanych działaniach umożliwiają:
- zebrania z ogółem rodziców i nauczycielami;
- zapraszanie na zebrania Rady Pedagogicznej przedstawicieli Rady Rodziców;
- zapraszanie na zebrania Rady Rodziców Dyrektora lub innego przedstawiciela Rady Pedagogicznej.
- W celu zapewnienia stałego współdziałania poszczególnych organów Przedszkola ustala się zasady porozumiewania się i przekazywania informacji o podejmowanych lub planowanych działaniach i decyzjach:
- co najmniej dwa razy w ciągu roku odbywać się będą spotkania przedstawicieli organów Przedszkola;
- w szczególnych przypadkach na wniosek jednego z organów może zostać zwołane spotkanie przedstawicieli organów Przedszkola;
- w miarę bieżących potrzeb przewiduje się możliwość spotkań przedstawicieli organów Przedszkola.
§ 15
- W razie zaistnienia sporu między organami Przedszkola głównym obowiązkiem organów jest dążenie do ustalenia form i sposobów rozstrzygnięcia sporu na terenie Przedszkola.
- W przypadku zaistnienia sporu między organami Przedszkola, Dyrektor podejmuje rolę mediatora.
- W razie wyczerpania możliwości rozstrzygnięcia sporu, w celu jego rozstrzygnięcia dopuszcza się możliwość powołania komisji, której skład jest zaakceptowany przez organy będące w sporze.
- Komisja, o której mowa w ust. 3, po zapoznaniu się z istotą sporu przeprowadza postępowanie wyjaśniające według ustalonych przez siebie zasad, a rozstrzygnięcia komisji są wiążące dla stron.
- W przypadku braku możliwości rozstrzygnięcia sporu na terenie Przedszkola, strony mogą zwrócić się o pomoc w jego rozstrzygnięciu do mediatora zewnętrznego.
Rozdział 4
Organizacja Przedszkola
§ 16
- Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny godzinach 7:00 – 17:00, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący Przedszkole, na wspólny wniosek Dyrektora i Rady Rodziców.
- W okresie przerwy w pracy Przedszkola dzieci mają prawo uczęszczania do dyżurnego przedszkola wskazanego przez organ prowadzący.
- Dyrektor opracowuje na każdy rok szkolny arkusz organizacji Przedszkola, w którym określa w szczególności:
- liczbę oddziałów;
- liczbę dzieci w poszczególnych oddziałach;
- tygodniowy wymiar zajęć religii oraz innych zajęć organizowanych na terenie przedszkola finansowanych przez organ prowadzący;
- czas pracy Przedszkola oraz poszczególnych oddziałów;
- liczbę pracowników ogółem, w tym zajmujących stanowiska kierownicze;
- liczbę nauczycieli, w tym nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze, wraz z informacją o ich stopniu awansu zawodowego i kwalifikacjach oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli;
- liczbę pracowników administracji i obsługi, w tym zajmujących stanowiska kierownicze, oraz etatów przeliczeniowych;
- ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący Przedszkole, w tym liczbę godzin zajęć edukacyjnych i opiekuńczych, zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz innych zajęć wspomagających proces kształcenia, realizowanych w szczególności przez pedagoga, logopedę i innych nauczycieli.
- Dyrektor opracowuje arkusz organizacji Przedszkola, zgodnie z ustawą – Prawo oświatowe i przepisami ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli.
§ 17
- Organizację pracy Przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez Dyrektora na wniosek Rady Pedagogicznej, z uwzględnieniem:
- zasad ochrony zdrowia i higieny nauczania, wychowania i opieki;
- potrzeb, zainteresowań i uzdolnień dzieci;
- oczekiwań rodziców.
- Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel lub nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
§ 18
- Godzina prowadzonych przez nauczyciela zajęć nauczania, wychowania i opieki w Przedszkolu trwa 60 minut.
- Czas prowadzonych w Przedszkolu zajęć powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci, z tym że czas prowadzonych w Przedszkolu zajęć religii i zajęć rewalidacyjnych powinien wynosić:
- z dziećmi w wieku 3 – 4 lat – około 15 minut;
- z dziećmi w wieku 5–6 lat – około 30 minut.
§ 19
- Podstawową jednostką organizacyjną Przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień oraz rodzaju niepełnosprawności.
- Liczba dzieci w oddziale wynosi nie więcej niż 25.
- Dyrektor powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub dwu nauczycieli zależnie od czasu pracy oddziału i realizowanych w nim zadań.
- Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej jest wskazane, aby ten sam nauczyciel opiekował się danym oddziałem do czasu zakończenia korzystania z wychowania przedszkolnego przez dzieci tego oddziału.
§ 20
- Rodzice odpowiedzialni są za zapewnienie dzieciom pełnego bezpieczeństwa w drodze do Przedszkola i z powrotem do domu.
- Dziecko uczęszczające do Przedszkola winno być przyprowadzane i odprowadzane przez rodziców lub osobę przez nich upoważnioną zapewniającą pełne bezpieczeństwo zgodnie z wypełnionym upoważnieniem składanym wychowawcy na początku roku szkolnego. Osoby nieupoważnione przez rodziców nie mogą odbierać dzieci.
- Podpisane przez rodziców formularze upoważnień, nauczyciele wychowawcy przechowują w dokumentacji Przedszkola do końca danego roku szkolnego.
- Jeżeli dziecko nie zostanie odebrane z Przedszkola w czasie zadeklarowanym w umowie, wówczas nauczyciel wychowawca przejmuje nad nim opiekę do końca czasu swoich godzin pracy z dziećmi, a po ich zakończeniu przekazuje dziecko pod opiekę kolejnemu nauczycielowi, który pełni dyżur z dziećmi do czasu zakończenia zajęć w przedszkolu. Za w/w wydłużony pobyt dziecka w przedszkolu, zostaje naliczona opłata.
§ 21
- Rodzice mogą upoważnić pełnoletnią osobę do odbioru dziecka z oddziału przedszkolnego. Upoważnienie powinno zawierać: imię i nazwisko osoby upoważnionej, serię i numer dowodu tożsamości oraz własnoręczny podpis rodzica. Jednorazowe upoważnienia przechowuje się w dokumentacji Przedszkola przez tydzień.
- Rodzice lub osoba upoważniona powinna przyprowadzić dziecko do szatni i oddać dziecko pod opiekę nauczyciela do sali przedszkolnej.
- W przypadku wcześniejszego odebrania dziecka z Przedszkola nauczyciel odnotowuje nieobecność dziecka w oddziale przedszkolnym w dzienniku zajęć, a także godzinę odbioru dziecka.
- Nauczyciel ma prawo odmówić wydania dziecka osobie, która ze względu na swój stan (np. nietrzeźwość, agresywne zachowanie ) stanowi zagrożenie dla jego bezpieczeństwa. Personel Przedszkola ma obowiązek zatrzymać dziecko w przedszkolu do czasu wyjaśnienia sprawy. W tym przypadku powiadomiony zostaje drugi rodzic / opiekun prawny lub osoba upoważniona do odbioru dziecka/ a jest to niemożliwe, personel przedszkola ma prawo wezwać policję.
- Życzenie rodziców dotyczące nieodbierania dziecka przez jednego z rodziców musi być poświadczone orzeczeniem sądowym.
- Rodzice mają obowiązek odebrania dziecka z Przedszkola do chwili zakończenia zajęć przedszkolnych tj. do godziny 17.00. W przypadku, gdy rodzice lub osoba upoważniona nie odbiera dziecka z Przedszkola po wyznaczonym powyżej czasie, dziecko pozostaje pod opieką nauczyciela lub innej osoby wyznaczonej przez dyrektora, nie dłużej jak do jednej godziny od zakończonych zajęć.
- Przedszkole podejmuje działania związane z kontaktowaniem się z rodzicami lub osobami upoważnionymi, które nie odebrały dziecka z oddziału przedszkolnego. Nauczyciel lub osoba dyżurująca o nieodebraniu dziecka w terminie zawiadamia Dyrektora.
- W przypadku nieodebrania dziecka z Przedszkola przez rodziców po upływie czasu, o którym mowa w ust. 6, oraz niemożnością skontaktowania się z nimi bądź osobami upoważnionymi, dyrektor lub nauczyciel podejmuje decyzję o zawiadomieniu policji.
§ 22
- Warunki uczęszczania dziecka do Przedszkola zawiera umowa cywilno-prawna o korzystaniu z usług Przedszkola podpisana przez Dyrektora oraz rodziców dziecka. Wraz z umową rodzice składają deklarację czasu pobytu dziecka w przedszkolu. Zmiany deklarowanego czasu można dokonać ze skutkiem miesięcznym.
§ 23
- Świadczenia udzielane przez Przedszkole w zakresie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, określonej przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, w wymiarze 5 godzin są bezpłatne.
- Świadczenia opiekuńczo-wychowawcze, dydaktyczne wykraczające poza czas realizacji podstawy programowej są płatne z wyłączeniem dzieci realizujących roczne przygotowanie przedszkolne zgodnie odrębnymi przepisami.
- W czasie pobytu w przedszkolu wychowankowie przedszkola i personel pedagogiczny mogą korzystać na zasadzie dobrowolności z posiłków przygotowanych zgodnie z normami żywienia.
- Żywienie jest odpłatne, a wysokość opłat określona jest zarządzeniem Dyrektora Przedszkola po zaopiniowaniu propozycji przez Radę Rodziców.
- Wyżywienie dzieci może być dofinansowane.
§ 24
- Opłaty o których mowa w § 22 ust.2 i ust. 4rodzice oraz personel wpłacają na podane konto GZOS w Czernichowie poprzez wpłatę przelewem z dołu w terminie do 15 dnia każdego miesiąca. W przypadku przekroczenia terminu wpłaty naliczane są ustawowe odsetki.
- Informacja o wysokości opłaty za Przedszkole przekazywana rodzicom ma formę pisemną. Sporządzana jest na podstawie zapisów obecności w dzienniku zajęć przedszkolnych i deklaracji czasu pobytu dziecka w Przedszkolu.
§ 25
- Współdziałanie Przedszkola z rodzicami dzieci ma w szczególności formę:
- spotkań organizowanych zgodnie z bieżącymi potrzebami:
- informacyjnych,
- organizacyjnych,
- informacyjno-integracyjnych;
- uroczystości przedszkolnych;
- rozmów indywidualnych;
- warsztatów;
- konsultacji;
- imprez okolicznościowych;
- zajęć otwartych.
- spotkań organizowanych zgodnie z bieżącymi potrzebami:
Rozdział 5
Nauczyciele i inni pracownicy Przedszkola
§ 26
- W Przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele i inni pracownicy Przedszkola.
- Zasady zatrudniania i zwalniania nauczycieli regulują przepisy Karty Nauczyciela.
- Zasady zatrudniania i zwalniania innych pracowników Przedszkola regulują przepisy Kodeksu Pracy.
- W Przedszkolu obowiązuje Regulamin Pracy.
§ 27
- W przypadku krótkotrwałych nieobecności dyrektora zastępuje go upoważniony przez niego nauczyciel.
- W przypadku długiej nieobecności dyrektora Przedszkola, zastępuje go nauczyciel, wyznaczony przez organ prowadzący.
- Do zadań osoby zastępującej dyrektora należy w szczególności:
- zapewniania zastępstwa za nieobecnych nauczycieli i przekazywanie rodzicom i nauczycielom informacji w tym zakresie;
- bieżące monitorowanie działalności edukacyjnej Przedszkola;
- przygotowanie projektu oceny pracy nauczyciela;
- przygotowanie projektu oceny dorobku zawodowego nauczyciela;
- monitorowanie realizacji staży nauczycieli ubiegających się o kolejny stopień awansu zawodowego;
- współpraca z rodzicami.
- Szczegóły dotyczące zadań osoby zastępującej dyrektora określa przydział obowiązków ustalony przez Dyrektora zgodnie z potrzebami Przedszkola.
§ 28
W ramach czasu pracy oraz ustalonego wynagrodzenia nauczyciel obowiązany jest realizować:
- zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, prowadzone bezpośrednio z dziećmi albo na ich rzecz;
- inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych Przedszkola określonych rozdziale 2 Przedszkola, w tym zajęcia opiekuńcze i wychowawcze uwzględniające potrzeby i zainteresowania dzieci;
- zajęcia i czynności związane z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym.
§ 29
- Nauczyciel współdziała z rodzicami organizując:
- zebrania rodziców zgodnie z bieżącymi potrzebami;
- zebrania na tematy wychowawcze lub poświęcone określonemu zagadnieniu z udziałem zaproszonych specjalistów z inicjatywy rodziców lub nauczyciela;
- dni otwarte i zajęcia otwarte dla rodziców;
- zajęcia pokazowe;
- spotkania indywidualne z rodzicami;
- wystawy prac dziecięcych;
- uroczystości, imprezy i wycieczki.
- Do zakresu zadań nauczyciela w zakresie współdziałania z rodzicami należy:
- systematyczne informowanie rodziców o zadaniach wychowawczych i kształcących realizowanych w Przedszkolu;
- zapoznawanie rodziców z podstawą programową wychowania przedszkolnego i włączanie ich do kształtowania u dziecka określonych w tej podstawie wiadomości i umiejętności;
- informowanie rodziców o sukcesach i kłopotach ich dzieci, a także włączanie ich do wspierania osiągnięć rozwojowych dzieci i łagodzenia trudności na jakie one natrafiają;
- zachęcanie rodziców do współdecydowania w sprawach Przedszkola poprzez:
- wspólne organizowanie wydarzeń, w których biorą udział dzieci,
- pomoc w organizowaniu wycieczek, wyjść do teatru i uroczystości,
- organizowanie wystaw prac dzieci,
- informowanie rodziców o zachowaniu dziecka w Przedszkolu i grupie rówieśniczej oraz o jego rozwoju;
- odbywanie raz na kwartał spotkań z rodzicami;
- Zadaniem nauczyciela jest opracowanie pisemnej informacji dla rodziców – analiza gotowości do nauki w szkole dziecka 6 letniego, a także udostępnianie rodzicom teczek kart pracy i prac plastycznych oraz dokumentacji z obserwacji i diagnozy indywidualnego rozwoju ich dziecka.
§ 31
- Nauczyciel Przedszkola organizuje proces wychowawczo-dydaktyczny i opiekuńczy zgodnie z obowiązującą metodyką i wybranym bądź przygotowanym przez siebie i dopuszczonym do użytku szkolnego programem wychowania przedszkolnego, jest odpowiedzialny za jakość i wynik tego procesu.
- Do zadań nauczyciela należy w szczególności:
- współdziałanie z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci;
- zapewnienie dzieciom bezpieczeństwa w czasie organizowanych zajęć;
- dbanie o życie, zdrowie dzieci powierzonych jego opiece, przestrzeganie higieny pracy umysłowej i przepisów o bezpieczeństwie;
- stwarzanie optymalnych warunków do zabaw i zajęć, wspomagających rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowania;
- planowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz odpowiedzialność za jej jakość;
- prowadzenie zajęć dydaktyczno-wychowawczych z całą grupą, z zespołami wyrównawczymi, indywidualnie z dzieckiem zdolnym i mającym trudności oraz odpowiadanie za ich jakość i wyniki;
- współpraca w miarę potrzeb ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczno-pedagogiczną, opiekę zdrowotną i inną;
- otaczanie indywidualną opieką każde dziecko i utrzymywanie kontaktu z ich rodzicami w celu
- poznania i ustalania potrzeb rozwojowych ich dziecka,
- ustalenia form pomocy w działaniach wychowawczych wobec dziecka,
- zapoznania rodziców z zadaniami wynikającymi z programu wychowania przedszkolnego,
- przekazania rodzicom informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju,
- włączanie rodziców w działalność oddziału.
- przeprowadzenie diagnozy przedszkolnej w roku poprzedzającym naukę w klasie pierwszej szkoły podstawowej;
- zapoznanie rodziców z programem wychowania przedszkolnego realizowanym w oddziale i zapewnienie uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju.
- Nauczyciel Przedszkola podnosi swoje umiejętności metodyczne i pedagogiczne między innymi poprzez:
- udział w konferencjach metodycznych, zajęciach otwartych i koleżeńskich;
- indywidualne konsultacje z nauczycielem doradcą metodycznym;
- uczestnictwo w różnego rodzaju kursach;
- śledzenie nowości pedagogicznych i metodycznych;
- inne formy doskonalenia.
§ 31
- Nauczyciel jest obowiązany do prowadzenia obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci.
- Nauczyciel dokumentuje obserwacje pedagogiczne w „Arkuszu obserwacji dziecka”.
- Arkusz obserwacji dziecka i przeprowadzona diagnoza gotowości szkolnej stanowi podstawę do sporządzenia przez nauczyciela „Informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej” w roku poprzedzającym rozpoczęcie nauki w klasie pierwszej i przekazanie jej rodzicom do końca kwietnia.
- Nauczyciel prowadzi dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 32
- Dyrektor powierza opiece poszczególne oddziały opiece jednego lub dwu nauczycieli, zwanych dalej „wychowawcą”, zależnie od czasu pracy oddziału i realizowanych w nim zadań z uwzględnieniem propozycji rodziców danego oddziału.
- Do zadań wychowawcy należy:
- planowanie pracy wychowawczej powierzonego oddziału;
- ustalanie dla danego oddziału szczegółowego rozkładu dnia na podstawie ramowego rozkładu dnia;
- współdziałanie z rodzicami w zakresie realizacji zadań wychowawczych Przedszkola;
- utrzymywanie stałych kontaktów z rodzicami dzieci oddziału;
- prowadzenie dziennika oddziału przedszkolnego;
- czuwanie nad bezpieczeństwem uczniów;
- otaczanie indywidualną opieką każde ze swoich dzieci;
- współpraca z innymi nauczycielami uczącymi w oddziale w zakresie działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;\
- utrzymywanie kontaktu z rodzicami uczniów w celu poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo-wychowawczych, ukazywania postępów i osiągnięć ich dzieci, udzielania rodzicom pomocy w ich działaniach wychowawczych;
- przygotowanie opinii, informacji oraz uwag o zachowaniu i wynikach dziecka;
- staranne, rzetelne i systematyczne prowadzenie wymaganej przepisami dokumentacji pracy dydaktyczno-wychowawczej;
- realizacja zadań w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
§ 33
- W Przedszkolu zatrudnieni są pracownicy odpowiedzialni za administrację i obsługę przedszkola.
- Do obowiązków poszczególnych pracowników należy :
- pomoc nauczyciela :
- towarzyszy nauczycielowi podczas zabaw i zajęć z dziećmi;
- bierze udział w spacerach lub wyjściach do kina, teatru i na wycieczkach;
- bierze udział w imprezach, uroczystościach i zajęciach grupy wymagających obecności;
- przygotowuje pomoce do zajęć wg zaleceń nauczyciela;
- pomaga dzieciom w rozbieraniu się i ubieraniu
- pomaga dzieciom przy myciu rąk, korzystaniu z toalety;
- pomaga przy organizacji posiłków oraz wypoczynku dzieci;
- dba o bezpieczeństwo i zdrowie dzieci;
- dba o bezpieczeństwo i higienę pracy;
- wykonuje wszystkie inne czynności zlecone przez dyrektora, a wynikające z bieżących potrzeb przedszkola.
- woźna oddziałowa :
- pomaga nauczycielowi w czynnościach opiekuńczych i obsługowych;
- pomaga dzieciom w rozbieraniu i ubieraniu się;
- pomaga w rozdawaniu posiłków;
- sprząta sale przedszkolne zabaw dzieci, szatnię, hol i łazienkę;
- pomaga przy organizacji wypoczynku dla dzieci;
- codziennie wykonuje swoje obowiązki zgodnie z Programem Higienizacyjnym Przedszkola i powierzonym przydziałem czynności ;
- wykonuje wszystkie inne czynności zlecone przez dyrektora, a wynikające z bieżących potrzeb przedszkola, których nadrzędnym celem jest dobro dzieci.
- intendent :
- odpowiada za gospodarkę finansowo-materiałową;
- zaopatruje przedszkole w żywność i środki czystości ;
- we współpracy z personelem kuchennym sporządza tygodniowe jadłospisy, zgodne z obowiązującymi wymogami zdrowego żywienia dzieci w Przedszkolu;
- prowadzi magazyn żywnościowy i gospodarczy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;
- odpowiada za czystość pomieszczeń magazynowych oraz sprzętu chłodniczego, zgodnie z Programem Higienizacyjnym Przedszkola;
- pilnuje terminarzu przeglądów konserwacyjnych sprzętu kuchennego i urządzeń elektrycznych na terenie części kuchennej przedszkola;
- dba o bezpieczeństwo i higienę pracy;
- prowadzi sprawy administracyjne Przedszkola zgodnie z przydziałem czynności;
- wykonuje wszystkie inne czynności zlecone przez dyrektora, a wynikające z bieżących potrzeb przedszkola.
- kucharka :
- opracowuje wspólnie z intendentem, tygodniowe jadłospisy z obowiązującymi wymogami zdrowego żywienia dzieci w Przedszkolu;
- przyrządza posiłki dla dzieci z zachowaniem określonych procedur i zasad zdrowego żywienia wg obowiązujących norm żywieniowych i je wydaje;
- kieruje pracą personelu kuchennego;
- nadzoruje i współodpowiada za utrzymanie czystości w pomieszczeniach kuchennych, gdzie przygotowywane są posiłki zgodnie z obowiązującymi wymogami prawa i przydziałem czynności;
- dba o bezpieczeństwo i higienę pracy;
- wykonuje wszystkie inne czynności zlecone przez dyrektora, a wynikające bieżących potrzeb przedszkola.
- pomoc kuchenna :
- pomaga w przygotowaniu urozmaiconych posiłków z zachowaniem określonych procedur i zasad zdrowego żywienia;
- pomaga w porcjowaniu i wydawaniu posiłków;
- utrzymuje w czystości naczynia, sprzęt oraz pomieszczenia kuchenne zgodnie z Programem Higienizacyjnym Przedszkola i przydziałem czynności;
- dba o bezpieczeństwo i higienę pracy;
- wykonuje wszystkie inne czynności zlecone przez dyrektora, a wynikające z bieżących potrzeb przedszkola.
- konserwator :
- utrzymuje ład i porządek w ogrodzie przedszkolnym i wokół budynku Przedszkola;
- dba o stan techniczny urządzeń, prowadzi bieżącą ich konserwacje i naprawę;
- wykonuje drobne bieżące naprawy mebli i zabawek;
- pielęgnuje przedszkolny ogród, przygotowuje plac zabaw do zabaw dzieci na świeżym powietrzu;
- pomaga innym pracownikom przy organizacji imprez i uroczystości przedszkolnych;
- pomaga innym pracowników w tzw. pracach ciężkich ( przenoszenie mebli itp.);
- dba o bezpieczeństwo i higienę pracy;
- wykonuje wszystkie inne czynności zlecone przez dyrektora, a wynikające z bieżących potrzeb przedszkola.
- pomoc nauczyciela :
Rozdział 6
Dzieci w Przedszkolu
§ 34
- Do Przedszkola mogą uczęszczać dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat.
- Do Przedszkola może uczęszczać dziecko w wieku powyżej 7 lat:
- odroczone od spełniania obowiązku szkolnego na wniosek rodziców, na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, nie dłużej niż o jeden rok;
- posiadające orzeczenie potrzebie kształcenia specjalnego, nie dłużej niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat.
- Dziecko w wieku 6 lat może odbyć roczne przygotowanie przedszkolne w przedszkolu, oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej lub w innej formie wychowania przedszkolnego.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach wychowaniem przedszkolnym może także zostać objęte dziecko, które ukończyło 2,5 roku.
- Dzieci w wieku 3–5 lat mają prawo do korzystania z wychowania przedszkolnego w Przedszkolu.
§ 35
- Do Przedszkola przyjmuje się w pierwszej kolejności kandydatów zamieszkałych na obszarze Gminy Czernichów.
- Kryteria, które brane są pod uwagę przy przyjmowaniu dzieci do Przedszkola, określają zasady i procedury rekrutacji określone uchwałą Rady Gminy Czernichów. Harmonogram rekrutacji na dany rok szkolny ustala Wójt Gminy Czernichów.
- Postępowanie rekrutacyjne przeprowadza Komisja Rekrutacyjna powołana przez Dyrektora Przedszkola. Skład komisji i zadania Komisji Rekrutacyjnej określają odrębne przepisy.
- O przyjęciu dziecka do Przedszkola w ciągu roku szkolnego decyduje Dyrektor.
§ 36
- Dziecko w Przedszkolu przysługują prawa wynikające z Konwencji o prawach dziecka, a w szczególności prawo do:
- właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczego i wychowawczego i dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;
- pomocy psychologicznej i pedagogicznej;
- szacunku dla wszystkich jego potrzeb, życzliwego traktowania;
- poszanowania jego godności osobistej, własności;
- bezpieczeństwa;
- opieki i ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej;
- partnerskiej rozmowy na każdy temat;
- indywidualnego procesu rozwoju i własnego tempa tego rozwoju;
- akceptacji jego osoby;
- nienaruszalności cielesnej;
- podejmowania decyzji i możliwości wyboru;
- rozwijania zdolności, zainteresowań i talentów;
- swobody wyrażania myśli i przekonań;
- zdrowego żywienia.
- Dziecku w Przedszkolu nie wolno:
- stwarzać niebezpiecznych sytuacji;
- krzywdzić innych i siebie;
- przeszkadzać innym w pracy i zabawie.
- Dziecko uczęszczające do Przedszkola ma obowiązek:
- przestrzegać ustalonych norm współżycia w grupie, a szczególnie okazywać szacunek dorosłym i rówieśnikom;
- postępować zgodnie z ogólnie przyjętymi normami społecznymi;
- używać form grzecznościowych wobec dorosłych oraz koleżanek i kolegów;
- dbać o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz koleżanek i kolegów;
- starać się utrzymywać porządek wokół siebie, dbać o swój wygląd i estetykę ubrania;
- szanować wspólną własność;
- szanować pracę koleżanek i kolegów oraz dorosłych;
- przestrzegać zakazów i nakazów dotyczących bezpieczeństwa;
§ 37
- Dyrektor może podjąć decyzję o skreśleniu dziecka z listy dzieci uczęszczających do Przedszkola w następujących przypadkach:
- nieobecności dziecka na zajęciach w Przedszkolu przez miesiąc i nie zgłoszenia tego faktu;
- gdy zachowanie dziecka zagraża bezpieczeństwu jego samego i innych dzieci i z tego powodu dziecko wymaga dodatkowej opieki osoby dorosłej;
- rażącego nieprzestrzegania przez rodziców postanowień Statutu i zawartej z Przedszkolem umowy cywilno-prawnej
- W przypadku zamiaru skreślenia dziecka z listy dzieci w sytuacji opisanej w ust. 1 dyrektor zobowiązany jest wcześniej podjąć następujące działania:
- wdrożyć program naprawczy mający na celu pomoc dziecku;
- zawiadomić rodziców o konieczności podjęcia współpracy w celu korekcji zachowań dziecka;
- zaproponować rodzicom i dziecku odpowiednią pomoc.
- Jeżeli działania, o których mowa w ust. 2 nie przynoszą oczekiwanych efektów, dyrektor skreśla dziecko z listy dzieci Przedszkola.
- Skreślenie dziecka z listy dzieci Przedszkola nie dotyczy dziecka odbywającego obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne.
§ 37
- Współdziałanie Przedszkola z rodzicami ma na celu stworzenie warunków do jak najlepszego, wszechstronnego rozwoju dzieci, wzajemnego wpierania w procesie wychowania i realizacji celów i zadań Przedszkola. Współdziałanie opiera się na wzajemnym zaufaniu i szacunku.
- Rodzice mają prawo w szczególności do:
- uzyskania rzetelnej informacji na temat zachowania i rozwoju swojego dziecka;
- uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy;
- znajomości realizowanego w Przedszkolu programu wychowania przedszkolnego;
- ochrony danych osobowych;
- wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz Dyrektorowi wniosków i opinii na temat pracy Przedszkola;
- otrzymywania pomocy pedagogicznej, psychologicznej oraz innej, zgodnie z ich potrzebami;
- wzbogacania ceremoniału i zwyczajów Przedszkola w oparciu o tradycje środowiska i regionu;
- udziału i organizowania wspólnych spotkań z okazji uroczystości szkolnych, imprez, zajęć wychowawczo – dydaktycznych, itp.;
- wybierania swojej reprezentacji do Rady Rodziców;
- udziału w zajęciach otwartych organizowanych w Przedszkolu.
- Rodzice obowiązani są w szczególności do:
- przestrzegania niniejszego statutu;
- współpracy z nauczycielem prowadzącym grupę w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczo – dydaktycznych rodziny i oddziału przedszkolnego;
- terminowego uiszczania odpłatności za pobyt dziecka w Przedszkolu;
- informowania o przyczynach nieobecności dziecka w Przedszkolu, w tym niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych;
- zaopatrzenia dziecka w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce;
- przygotować dziecko do funkcjonowania w grupie przedszkolnej w zakresie podstawowych czynności samoobsługowych – jedzenie, higiena, toaleta;
- przyprowadzania wyłącznie zdrowego dziecka do Przedszkola bez objawów nieżytu dróg oddechowych (katar, kaszel);
- natychmiastowego odbioru dziecka z Przedszkola w przypadku nagle pojawiającej się infekcji;
- zgłaszania nauczycielowi niedyspozycje (fizyczne i psychiczne) dziecka i wszelkie niepokojące objawy w jego zachowaniu, mające wpływ na funkcjonowanie w grupie (choroby, ważne wydarzenia rodzinne, lęki, obawy, emocje itd.);
- przyprowadzania i odbierania dziecka z Przedszkola, zgodnie z § 19 – 20;
- uczestniczenia w zebraniach organizowanych w Przedszkolu;
- zgłoszenia nauczycielom w grupie o zmianach adresu zamieszkania i telefonu kontaktowego.
- W celu zapewnieniu dziecku podczas pobytu w Przedszkolu odpowiedniej opieki, odżywiania oraz metod opiekuńczo-wychowawczych rodzic dziecka przekazuje dyrektorowi Zespołu uznane przez niego za istotne dane o stanie zdrowia, stosowanej diecie i rozwoju psychofizycznym dziecka.
- Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego są obowiązani do:
- dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do Przedszkola;
- zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia;
- zapewnienia dziecku warunków nauki określonych w zezwoleniu na spełnianie przez dziecko rocznego przygotowania przedszkolnego poza Przedszkolem;
- usprawiedliwiania każdej nieobecności dziecka w Przedszkolu ustnie;
- informowania, w terminie do dnia 30 września każdego roku, dyrektora szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, o realizacji obowiązku przygotowania przedszkolnego:
- za granicą, w tym na podstawie umów międzynarodowych lub porozumień o współpracy bezpośredniej zawieranych przez szkoły, jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej lub w ramach programów edukacyjnych Unii Europejskiej,
- przy przedstawicielstwie dyplomatycznym innego państwa w Polsce.
- Niespełnianie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego podlega egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
- Przez niespełnianie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego należy rozumieć nieusprawiedliwioną nieobecność w okresie jednego miesiąca na co najmniej 50% dni zajęć w Przedszkolu.
Rozdział 7
Postanowienia końcowe
§ 38
- Nazwa Przedszkola jest używana w pełnym brzmieniu.
- Przedszkole prowadzi dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 39
- Zmiany w statucie uchwala Rada Pedagogiczna.
- Po nowelizacji Statutu Dyrektor opracowuje ujednolicony tekst Statutu.