– Grupa maluchów – 15.04.2020

Grupa młodsza – MOTYLKI

 

Wiosna na wsi – Zwierzęta.

 

Cele :

– wzbogacanie wiedzy o zwierzętach żyjących na wsi,

– rozwijanie koncentracji uwagi,

– rozwijanie sprawności rąk.

 

  1. Przeczytajcie razem z rodzicami opowiadanie A.Widzowskiej ”Nauka pływania”. Książka (s. 60–61) 

Mały kaczorek Ptaś był najlepszym pływakiem na całym podwórku. Nawet kiedy spał, przez sen przebierał nóżkami jakby pływał w stawie. Nie musiał chodzić na basen ani brać lekcji pływania, bo gdy tylko wykluł się z jajka, od razu wskoczył do miski z wodą i zanurkował. Kaczorek myślał, że wszystkie zwierzęta są dobrymi pływakami: konie, psy, koty, krowy, świnie, króliki, a przede wszystkim kury. Pewnego dnia Ptaś ogłosił zawody pływackie w stawie nieopodal domu. Okazało się, że chętne do pływania były zwierzęta: pies Merduś, dwie kaczki bliźniaczki i żaba Kumcia.

– Jak to? – zdziwił się kaczorek Ptaś.

– A dlaczego nie przyszły świnki?

– Świnki wolą kąpać swoje ryjki w korytku – wyjaśnił pies.

– A konie i krowy?

– One wolą brać prysznic na łące w czasie deszczu

– A króliki i koty? – dopytywał się Ptaś

– Uciekają na samą myśl o pływaniu w wodzie

– Całe szczęście, że jest chociaż kurczak – powiedział kaczorek, widząc stojącego nieopodal kurczaczka Pazurka.

– Ale ja tylko przyszedłem popatrzeć… – szepnął kurczak.

– Jak to? Nie chcesz zdobyć pierwszego miejsca w pływaniu? – zdziwił się Ptaś.

– Chciałbym, ale… kurczaczki i kurki nie potrafią pływać.

– Ja potrafię! – pisnęła żaba Kumcia, zakładając na głowę czepek kąpielowy.

– Umiem pływać żabką, delfinem, kraulem i pieskiem – pochwaliła się.

– Pieskiem to pływam ja! – oburzył się Merduś.

Kaczorek Ptaś nie mógł uwierzyć, że kurczaki nie znają się na pływaniu.

– Zaraz cię nauczę – powiedział i pokazał Pazurkowi, jak przebierać nóżkami i jak machać skrzydełkami.

– A teraz wskakuj do stawu i pamiętaj, dziób unoś nad wodą!

Mama mi mówiła, żebym nigdy nie wchodził sam do wody – powiedział kurczaczek. – Eee tam, przecież nie jesteś tu sam, zobacz, ilu nas jest.

– Ale ja się boję…

– Nie bądź tchórzem.

– Dajmy mu spokój – powiedział pies. – Ma prawo się bać.

– Merduś ma rację – powiedziała żaba Kumcia. – Niech kurczak stoi i patrzy.

– Wszystkie ptaki to superpływaki! – stwierdził rozgniewany kaczorek i chciał wepchnąć kurczaczka na siłę do wody.

Na szczęście w pobliżu przechadzała się pani Gęś i w porę zauważyła niebezpieczeństwo. Osłoniła kurczaczka swoim białym skrzydłem i powiedziała:

– Nie można nikogo do niczego zmuszać ani wpychać na siłę do wody. Pazurek mógłby się utopić! Rozumiesz, że to niebezpieczne?

– Tak…

– Czy ty, Ptasiu, umiesz latać tak wysoko jak orły?

– Nie…

– A gdyby orzeł chciał cię zepchnąć z wysokiej skały, żeby sprawdzić, czy umiesz latać, to jak byś się czuł?

– Bałbym się.

– No widzisz. Jedni potrafią świetnie pływać, inni latać, ale nikt nie umie wszystkiego.

– Przepraszam – szepnął zawstydzony Ptaś.

– Brawo. To jest właśnie to, czego warto nauczyć wszystkich: słowa przepraszam.

 

  1. Rozmowa na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.

 − Jakie zwierzę ogłosiło zawody pływackie?

 − Dlaczego nie wszystkie zwierzęta chciały brać w nich udział?

− Kogo kaczorek Ptaś chciał nauczyć pływać?

− Jak oceniacie zachowanie kaczorka?

− Co powiedziała pani Gęś, osłaniając kurczaczka?

− Co to znaczy, że nikt nie może nikogo do niczego zmuszać?

 

  1. Ćwiczenia.

Karta pracy, cz. 2, nr 12 – 3-latki

Karta pracy, cz. 2, nr 32 – 4-latki

 

  1. Zabawa ruchowa z elementem równowagi – Zabawa kogutów.

Chustka (albo sznureczek) dla dziecka oraz rodzica. Stajemy w parze, chustki mocujemy z tyłu, za paskiem lub za koszulką, jako ogon. Podskakując obunóż, koguty usiłują wyrwać kolorowe piórko z ogona – chustę.

 

  1. Zabawa ruchowo-naśladowcza „Naśladujemy zwierzęta”.

Dowolny instrument muzyczny, obrazki zwierząt hodowlanych. Dzieci poruszają się w wygrywanym rytmie. Podczas przerwy w grze pokazujemy obrazek zwierzęcia,              a dzieci je naśladują (sposób poruszania się i odgłosy jakie wydają).

 

  1. Praca plastyczna – spróbujcie z pomocą rodziców wykonać kolorowego koguta.

Wybierzcie propozycję, która bardziej Wam się spodoba.

 

https://pracaplastyczna.pl/index.php/zwierzeta/70-kogut-na-plocie-orgiami https://www.youtube.com/watch?v=orI_yF1YKrk

 

Back to top
Secured By miniOrange