15.06.2020 poniedziałek
Nadchodzi lato –Smaki , zapachy i odgłosy lata.
Cele ogólne
• utrwalanie wiadomości na temat charakterystycznych cech lata,
• rozwijanie logicznego myślenia, pobudzanie wrażliwości zmysłów,
• zachęcanie do radosnego eksperymentowania, rozwijanie umiejętności
manualnych.
1. Za co lubimy lato? – rozmowa połączona z rozwiązywaniem zagadek i zabawami badawczymi.
• Oglądanie reprodukcji obrazów przedstawiających lato.
Włodzimierz Tetmajer –
„Żniwiarki w polu”
Winslow Homer
„For to be a
former’s boy.
• Opisz ich kolorystykę i nastrój obrazów.
Zastanów się, z jaką porą roku się kojarzą i jakie oznaki lata przedstawiają. Nadaj swoje tytuły obrazom. Porównują je z oryginalnymi tytułami.
•Odpowiedz na pytania:
– Co dzieje się latem w przyrodzie?
– co oznacza słowo żniwa?
• Obejrzyj ilustracje w swoich ćwiczeniach i odpowiedz na pytania:
– za co lubisz lato ?
– jakie są cechy lata ?
– po czym poznajemy, że lato nadchodzi
Karty pracy, cz. 5, nr 70–71
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/oia-b-kp-cz5.pdf
• Rozwiązywanie zagadek – Zjawiska charakterystyczne dla lata.
Ciemno, cicho. Co to będzie?
Nagle grzmoty słychać wszędzie.
https://www.youtube.com/watch?v=n3RZw8qB_oM
– obejrzyj film
– jak należy zachować się w czasie burzy ?
Informacje dla dzieci
Burzy towarzyszą grzmoty, błyskawice, bardzo silny porywisty wiatr oraz obfite opady deszczu. Przed nadejściem burzy często panuje spokój, jest cicho. Ludzie dostrzegli to i wymyślili powiedzenie: Cisza przed burzą.
Kolorowy most na niebie,
co zachwyca dzieci.
Zjawia się, gdy deszczyk pada
i słoneczko świeci.
– czy pamiętasz, jak powstaje tęcza, jaki ma kształt ?
– jakie są jej kolory ?
– przypomnij sobie kiedy powstaje tęcza
2.Część badawcza – „Letnie zabawy”
• Ćwiczenia oddechowe – „Zapachy lata”.
Pomoc: wazon z różą lub innym kwiatkiem
– czy wiesz jak ten kwiat się nazywa ?
Dzieci przyglądają się budowie kwiatów, wskazują różnice w wyglądzie, a następnie pochylają się nad poszczególnymi kwiatami i je wąchają : wciągają powietrze nosem, wykonując długi głęboki wdech, a wydychają ustami. Opisują swoje wrażenia.
• Doświadczenia z wodą i piaskiem.
Pomoce: miska, papierowe łódeczki, plastikowe rurki, np. do napojów, drobny piasek.
– dzieci puszczają w misce z wodą papierowe łódeczki, przesuwają je oddechem (dmuchają na nie).
– dzieci lekko uderzają rękami o powierzchnię wody.
– dzieci dmuchają w wodę przez plastikowe rurki (np. do napojów).
– dzieci zanurzają dłonie w drobnym piasku.
• Pobudzanie zmysłu smaku – „Smaki lata”.
Pomoce: miseczki z różnymi owocami, np. truskawkami i czereśniami.
– opisz kolor i smak owoców.
3. Ćwiczenie relaksacyjne – „Masaż wodny”.
Dzieci rysują palcem na plecach opiekuna kropki, kreski: pionowe, poziome, linie faliste, stukają opuszkami palców itp. Na koniec masażu naśladują strząsanie wody z rąk. Później zmiana .
4. „Wodno-piaskowe czary-mary” – zajęcia plastyczne – rysowanie kredkami wodnymi.
Pomoce: sztywny karton(może być kartka z bloku technicznego) , mazaki, farby, pędzelek, pojemniki na wodę, klej, piasek.
Dzieci:
– „malują” wodą cały karton,
– zanim woda wyschnie malują farbami dowolny obrazek o tematyce związanej z latem,
– smarują klejem brzeg obrazka,
– szybko i dokładnie obsypują ramkę piaskiem,
– nadmiar piasku strząsają do tacy,
– ramkę z piasku można utrwalić lakierem do włosów.