– Grupa starszaków – 15.06.2020

15.06.2020 poniedziałek

Nadchodzi latoSmaki , zapachy i odgłosy lata.

 

Cele ogólne

utrwalanie wiadomości na temat charakterystycznych cech lata,

rozwijanie logicznego myślenia, pobudzanie wrażliwości zmysłów,

zachęcanie do radosnego eksperymentowania, rozwijanie umiejętności

manualnych.

 

1. Za co lubimy lato? – rozmowa połączona z rozwiązywaniem zagadek i zabawami badawczymi.

Oglądanie reprodukcji obrazów przedstawiających lato.

 

 

 

 

Włodzimierz Tetmajer –

Żniwiarki w polu”

 

 

 

 

 

 

 

Winslow Homer

For to be a

former’s boy.

 

 

 

 

Opisz ich kolorystykę i nastrój obrazów.

Zastanów się, z jaką porą roku się kojarzą i jakie oznaki lata przedstawiają. Nadaj swoje tytuły obrazom. Porównują je z oryginalnymi tytułami.

Odpowiedz na pytania:

– Co dzieje się latem w przyrodzie?

– co oznacza słowo żniwa?

Obejrzyj ilustracje w swoich ćwiczeniach i odpowiedz na pytania:

– za co lubisz lato ?

– jakie są cechy lata ?

– po czym poznajemy, że lato nadchodzi

Karty pracy, cz. 5, nr 70–71

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/oia-b-kp-cz5.pdf

 

Rozwiązywanie zagadek – Zjawiska charakterystyczne dla lata.

Ciemno, cicho. Co to będzie?

Nagle grzmoty słychać wszędzie.

https://www.youtube.com/watch?v=n3RZw8qB_oM

– obejrzyj film

– jak należy zachować się w czasie burzy ?

 

Informacje dla dzieci

Burzy towarzyszą grzmoty, błyskawice, bardzo silny porywisty wiatr oraz obfite opady deszczu. Przed nadejściem burzy często panuje spokój, jest cicho. Ludzie dostrzegli to i wymyślili powiedzenie: Cisza przed burzą.

 

 

Kolorowy most na niebie,

co zachwyca dzieci.

Zjawia się, gdy deszczyk pada

i słoneczko świeci.

 

 

– czy pamiętasz, jak powstaje tęcza, jaki ma kształt ?

– jakie są jej kolory ?

– przypomnij sobie kiedy powstaje tęcza

 

2.Część badawcza – „Letnie zabawy”

Ćwiczenia oddechowe – „Zapachy lata”.

Pomoc: wazon z różą lub innym kwiatkiem

– czy wiesz jak ten kwiat się nazywa ?

Dzieci przyglądają się budowie kwiatów, wskazują różnice w wyglądzie, a następnie pochylają się nad poszczególnymi kwiatami i je wąchają : wciągają powietrze nosem, wykonując długi głęboki wdech, a wydychają ustami. Opisują swoje wrażenia.

Doświadczenia z wodą i piaskiem.

Pomoce: miska, papierowe łódeczki, plastikowe rurki, np. do napojów, drobny piasek.

– dzieci puszczają w misce z wodą papierowe łódeczki, przesuwają je oddechem (dmuchają na nie).

– dzieci lekko uderzają rękami o powierzchnię wody.

– dzieci dmuchają w wodę przez plastikowe rurki (np. do napojów).

– dzieci zanurzają dłonie w drobnym piasku.

Pobudzanie zmysłu smaku – „Smaki lata”.

Pomoce: miseczki z różnymi owocami, np. truskawkami i czereśniami.

– opisz kolor i smak owoców.

 

3. Ćwiczenie relaksacyjne – „Masaż wodny”.

Dzieci rysują palcem na plecach opiekuna kropki, kreski: pionowe, poziome, linie faliste, stukają opuszkami palców itp. Na koniec masażu naśladują strząsanie wody z rąk. Później zmiana .

 

4. „Wodno-piaskowe czary-mary” zajęcia plastyczne – rysowanie kredkami wodnymi.

Pomoce: sztywny karton(może być kartka z bloku technicznego) , mazaki, farby, pędzelek, pojemniki na wodę, klej, piasek.

Dzieci:

– „malują” wodą cały karton,

– zanim woda wyschnie malują farbami dowolny obrazek o tematyce związanej z latem,

– smarują klejem brzeg obrazka,

– szybko i dokładnie obsypują ramkę piaskiem,

– nadmiar piasku strząsają do tacy,

– ramkę z piasku można utrwalić lakierem do włosów.

 

Back to top
Secured By miniOrange