02.06.2020 wtorek
Niby tacy sami, a jednak inni– Dzieci z różnych stron świata.
Cele:
• poznawanie dzieci różnych ras oraz warunków, w jakich żyją,
• wzbogacanie wiedzy na temat innych kultur,
• wzbogacanie doświadczeń plastycznych.
1. „Inni, a tacy sami” J. Kucharczyk
Na wszystkich kontynentach mieszka tyle dzieci –
w Azji, Australii, Afryce.
Każde dziecko wygląda inaczej
i mówi innym językiem.
Każde dziecko chce być szczęśliwe,
każde dziecko chce pięknie żyć;
mieć zawsze dobre, spokojne noce,
mieć tylko piękne dni.
To nie jest ważne, gdzie mieszkają dzieci,
wszystkie chcą szczęśliwe być jak ty.
Mieć dobrą mamę, dobrego tatę,
chcą bezpiecznie żyć.
Każde dziecko chce być szczęśliwe,
każde dziecko chce pięknie żyć;
mieć zawsze dobre, spokojne noce,
mieć tylko piękne dni.
I chociaż dzieci mają różny kolor skóry,
tak różne zabawki, książeczki,
inną szkołę, przedszkole, ubranka,
śpiewają inne piosenki.
Każde dziecko chce być szczęśliwe,
każde dziecko chce pięknie żyć;
mieć zawsze dobre, spokojne noce,
mieć tylko piękne dni.
• https://www.youtube.com/watch?v=7K3_mSb1zRQ
• Rozmowa na temat piosenek:
– opowiedz co nas łączy ?
– opowiedz co nas różni ?
– co to znaczy, że chcemy być szczęśliwi ?
• Obejrzyj prezentację „ Dzieci z różnych stron świata”.
https://www.youtube.com/watch?v=s0NCq8-lP20
• Odpowiedz na pytania:
– czy zapamiętałeś nazwy krajów, gdzie mieszkają twoi rówieśnicy?
– który kraj najbardziej ci się podobał ?
– kto mieszka w tipi a kto mieszka w igloo ?
– jaki kolor skóry mają dzieci mieszkające w Afryce?
– czy nasze domy są takie same?
• Zgadnij, gdzie mieszkają ?
Dzieci mieszkają na różnych kontynentach i w w różnych krajach. Kontynent to obszar lądu otoczony oceanami. Na każdym kontynencie jest wiele krajów. Mieszka w nich wiele ludzi. Różnimy się wyglądem i zwyczajami. Czy domyślasz się, gdzie mieszkają dzieci znajdujące się na poniższych fotografiach ? Jeśli nie zgadniesz poproś o podpowiedź.
Tau i Uni z Afryki Rika z Japonii
Dzieci z Ameryki Południowej
Ane i Nuka z Grenlandii Denzel z USA Dzieci arabskie z Indonezji
Zosia z Polski i Jana z Czech Jakszmi z Indii
2.Różni nas wygląd a łączy zabawa.
• Zabawa ruchowa- „Kto dalej?” (zabawa, bardzo popularna m.in. w Indiach).
Pomoce: klocki drewniane, skakanka, sznurek
Linia wyznaczona za pomocą skakanki lub sznurka. Dzieci biorą do rąk drewniane klocki i układają przed swoimi nogami. Następnie, skacząc na jednej nodze, starają się przesunąć klocki jak najdalej. Jeśli ktoś stanie na dwóch nogach, zatrzymuje się w miejscu. Bawiąc się z rodzicami czy rodzeństwem wygrywa ten kto pokonał najdłuższy odcinek.
• Zabawa ruchowa – „Tropiciel”.
Dziecko siada na dywanie i zamyka oczy ( mogą być przewiązane szalikiem.) Jest ono tropicielem. Rodzic klaszcze delikatnie z różnych części pokoju a dziecko wskazuje kierunek, z którego dobiega odgłos. Jeśli wskazuje poprawnie to następuje zamiana ról.
• Zabawa – „Malujemy tęczę”.
Dziecko unosi do góry obie ręce i łączy dłonie, następnie przenosi ręce w prawą stronę, przechylając jednocześnie w tym samym kierunku tułów (nie odrywają nóg od podłogi). Rysuje tęczę – powoli przenoszą wyprostowane ręce nad głową w lewą stronę (zataczają łuk) z równoczesnym pochyleniem tułowia. Ćwiczenie powtarzają kilka razy.
3. „Dziecięce marzenia” – praca plastyczna.
Podpowiedź https://www.youtube.com/watch?v=bXqtynl6OyA
Dla każdego dziecka: kartka, przybory plastyczne, np.: farby, pędzel, ołówek
Dzieci stawiają kropki na papierze i tworzą obrazek. Wykorzystują wybrane przez siebie przybory plastyczne. Używają wielu kolorów. Aby było łatwiej narysuj kontury ołówkiem.